Analisis Laskar Pelangi

1.0 Pengenalan


Novel Laskar Pelangi merupakan sebuah karya Andrea Hinata novel ini menceritakan mengenai kehidupan beberapa orang kanak-kanak di Belitong. Andrea Hirata memulakan karya novel ini berdasarkan dunia pendidikan di Indonesia di mana sebuah sekolah yang hendak ditutup kerana kekurangan murid. Sekolah tersebut adalah SD Muhammadiyah di Gantung Belitung Timur. Tetapi setelah Harun, iaitu pelajar kesepuluh datang mendaftar di sekolah tesebut telah menyebabkan sekolah SD Muhammadiyah ini dapat dijalankan seperti biasa. Kesepuluh murid tersebut adalah para laskar pelangi. Gelaran tersebut diberikan oleh guru mereka bernama Bu Mus, disebabkan oleh kegemaran mereka terhadap pelangi. Novel ini sarat dengan konflik, ditulis dengan realistik dan perlambangan yang berani, namun diselitkan unsur yang menarik (Eko Marini, 2010)
Watak-watak utama iaitu para laskar pelangi dalam novel ini adalah Ikal, Lintang, Sahara, Mahar, A Kiong, Syahdan, Kucai, Borek, Trapani, dan juga Harun. Mereka adalah sahabat yang yang melalui liku-liku kehidupan di sekolah yang dapat mempersonakan pembaca melalui apa yang disampaikan oleh penulis. Novel laskar pelangi menceritakan mengenai kehidupan mereka di sekolah dan juga lingkungan sosial. Mereka cuma kanak-kanak kampung yang mempunyai semangat yang luar biasa. Perjalanan mereka dipenuhi kejadian yang tak disangkakan.
Sudut pandang bercerita dalam novel ini menggunakan orang pertama yakni “aku”. Aku sendiri adalah si Ikal. Ikal merupakan seorang pelajar yang pandai walaupun cuma berada di tempat kedua selepas Lintang. Ikal amat berminat kepada sastera. Hal ini dapat dilihat melalui kegemarannya menulis puisi.
Novel laskar pelangi berfokuskan kepada perjuangan hidup kesepuluh laskar pelangi ini dalam menghidupkan cita-cita di antara kehidupan mereka yang susah. Andrea Hirata, walaupun banyak didikritik kerana menyatakan bahawa cerita dalam novel ini adalah cerita benar, mendapat tempat yang banyak dalam hati pembaca. Jika dilihat, novel Laskar Pelangi ini mampu mengubah persepsi kepada bidang pendidikan di Indonesia dan menjadi pembakar semangat kepada pembaca untuk menuntut ilmu (Asrori, 2008).

Dalam penulisan ini, kami ingin mengkaji novel Laskar Pelangi ini dari segi pemikiran, falsafah, nilai dan budaya, serta ilmu untuk melihat bagaimana penggarapan yang dilakukan oleh Andrea Hinata dalam menjadikan novelnya sebagai impak yang besar dalam dunia pendidikan. Pengkajian ini membawa banyak penemuan yang baru dan menunjukkan kepengaranan Andrea Hinata adalah subjektif kepada pandangan pembaca

2.0 Pemikiran dalam Laskar Pelangi
Pemikiran bermula dengan idea, yang kemudiannya dimatangkan oleh pengarang menjadi subjek, akhirnya menjadi buah-buah fikiran yang bernas dan signifikan. Setiap pengarang mempunyai cara yang tersendiri memilih bahan, mengejapkannya dan kemudian menjelmakannya menjadi mesej, mutiara dan permata karya. Secara umumnya, pemikiran merupakan idea atau mesej yang ingin disampaikan kepada pembaca dan penonton.
            Laskar Pelangi mengisahkan mengenai sepuluh orang kanak-kanak yang mempunyai semangat yang tinggi untuk belajar. Kisah ini berlaku di Kampung Gantung, Belitung Timur.  Kisah ini bermula ketika sekolah SD Muhammadiyah iaitu satu-satunya sekolah agama tertua di Belitung akan dirobohkan oleh Depdikbud Sumsel sekiranya jumlah pelajar di sekolah itu tidak mencukupi sepuluh orang atau lebih. Namun, kehadiran Harun telah menyelamatkan SD Muhammadiyah daripada dirobohkan kerana pelajar yang akan bersekolah di sekolah itu sudah cukup bilangan yang ditetapkan iaitu sepuluh orang. Sekolah itu mulanya terdiri daripada tiga orang guru dan akhirnya tinggal dua guru sahaja kerana salah seorang guru di sekolah tersebut iaitu Cikgu Bakri telah mendapat tawaran mengajar di sekolah yang lebih baik dari SD Muhammadiyah. Ceritakan ini diteruskan dengan menceritakan pengorbanan dua orang guru demi mendidik pelajar-pelajarnya.
Laskar Pelangi ialah nama yang diberikan oleh Bu Muslimah kepada pelajar-pelajarnya kerana mereka sangat suka kepada pelangi. Mereka telah mengharumkan nama sekolah SD Muhammdaiyah dengan pelbagai cara. Novel Laskar ini turut menceritakan kehidupan anggota Laskar Pelangi seperti Mahar, Lintang, Ikal dan kawan-kawannya yang lain. Laskar Pelangi mengharungi hari-hari menyenangkan, tertawa dan menangis bersama. Kisah sepuluh sahabat baik ini berakhir dengan kematian ayah Lintang yang memaksa pelajar cilik itu berhenti sekolah kerana perlu menjaga adik-adiknya di rumah. Cerita ini juga dilanjutkan dengan peristiwa 12 tahun kemudian di mana Ikal yang berjuang di luar pulau Belitong kembali ke kampungnya.
Terdapat beberapa pemikiran atau mesej yang ingin disampaikan oleh pengarang kepada pembaca berkaitan novel Laskar Pelangi ini. Antaranya ialah seperti pemikiran mengenai kepentingan pendidikan. Idea utama dalam novel Laskar Pelang ini ialah mengenai pendidikan. Penduduk di kawasan ini tiada pendedahan mengenai kepentingan pendidikan. Mereka beranggapan bahawa walau belajar setinggi manapun akhirnya akan tetap menjadi kuli. Hanya terdapat segelintir penduduk sahaja yang mementingkan pendidikan dan menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Terdapat beberapa sebab ibu bapa sanggup menghantar anak mereka belajar di SD Muhammadiyah. Antaranya ialah seperti SD Muhammadiyah tidak mengenakan sebarang bayaran untuk bersekolah di situ. Ibu bapa pelajar-pelajar itu boleh bayar ikut kemahuan masing-masing. Mereka juga memberikan 15 kilogram beras sebagai ganti kepada bayaran yuran di sekolah tersebut. Selain itu, mereka juga beranggapan bahawa anak-anak mereka tidak akan diterima untuk belajar oleh sekolah yang lain. Oleh itu mereka mengambil keputusan untuk menghantar anak-anak mereka bersekolah di SD Muhammadiyah. Hal ini jelas menunjukkan sebahagian penduduk di kampung ini juga sangat mementingkan pendidikan kepada anank-anak mereka terutamanya pendidikan agama.
Pemikiran seterusnya yang terdapat dalam novel Laskar Pelangi ini ialah hubungan persahabatan yang sangat erat. Hubungan persahabatan ini ditunjukkan oleh anggota Laskar Pelangi ini. Mereka akan mengharungi pelbagai susah payah bersama-sama kemana jua mereka pergi. Mereka juga akan membantu antara satu sama lain sekiranya salah seorang daripada mereka mengalami masalah. Contohnya, di dalam kelas Lintang sering membantu kawan-kawannya sekiranya mereka mengalami masalah dalam matapelajaran yang dipelajari. Hal ini jelas menunjukkan bahawa pengarang ingin menyampaikan kepada pembaca bahawa hubungan persahabatan sangat penting. Sekiranya kita mengalami kesusahan, akan ada kawan-kawan yang akan menyokong dan membantu kita di belakang.
Selain itu, dalam novel ini pengarang juga menyampaikan mesej mengenai pengorbanan dan kegigihan guru untuk mengajar pelajar-pelajarnya. Pengarang novel ini turut menceritakan mengenai pengorbanan dan kegigihan dua orang guru yang mengajar di SD Muhammadiyah. Mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk keperluan pelajar mereka. Contohnya, Pak Harfan sanggup membaiki dan membersihkan SD Muhammadiyah seorang diri agar pelajar-pelajarnya dapat belajar dalam keadaan yang selamat dan selesa. Beliau tidak mahu pelajar-pelajarnya belajar dalam kelas yang tidak bersih. Selain itu Bu Muslimah juga mempunyai semangat yang tinggi untuk mengajar pelajar-pelajarnya. Beliau sanggup menolak tawaran untuk mengajar di sekolah yang lebih baik dari SD Muhammadiyah demi mengajar sepuluh orang pelajarnya di SD Muhammadiyah tersebut. Beliau tidak pernah berputus asa dalam mengajar pelajar-pelalajrnya walaupun SD Muhammadiyah kekurangan peralatan mengajar. Semangat daripada pelajar-pelajarnya itulah yang membuatkan beliau untuk terus mengajar di sekolah tersebut walaupun terdapat pelbagai masalah yang berlaku. Beliau yakin bahawa pelajar-pelajarnya boleh berjaya seperti pelajar-pelajar yang belajar di sekolah yang lain.
Seterusnya pengarang novel Laskar Pelangi ini juga turut menyelitkan pemikiran mengenai kesungguhan pelajar untuk belajar. Novel Laskar Pelangi ini turt menceritakan bahawa pelajar-pelajar di sekolah SD Muhammadiyah ini mempunyai semangat yang tinggi untuk berjaya. Contohnya Lintang yang tinggal di Tanjong Kelumpang iaitu kampung yang jauh di pinggir laut sanggup datang belajar di SD Muhammadiyah. Lintang sanggup berbasikal ke SD Muhammdiyah demi mencapai cita-citanya untuk menjadi seorang yang berjaya di kemudian hari. Lintang merupakan seorang pelajar yang paling bijak di SD Muhammadiyah. Beliau juga tidak pernah kedekut untuk berkongsi ilmu yang diperolehi dengan kawan-kawannya yang lain. Beliau juga sanggup membantu kawan-kawannya ketika mereka mengalami masalah dalam pelajaran. Namun, Lintang terpaksa berhenti belajar selepas kematian ayahnya kerana ingin menjaga adik-adiknya di rumah. Ketika berada dirumah juga beliau tidak pernah berhenti untuk belajar bahkan beliau banyak membaca bahan-bahan bacaan yang diperolehinya seperti surat khabar untuk mendapatkan maklumat.
Berdasarkan novel Laskar Pelangi ini, banyak pemikiran yang disampaikan oleh pengarang kepada pembaca. Segala cerita yang disampaikan ini adalah berkaitan dengan kisah benar kehidupan pengarang itu sendiri.

3.0 Estetika dan Kepengarangan dalam Laskar Pelangi
3.1 Pendahuluan
Estetika merupakan garapan keindahan yang diselitkan oleh seseorang pengarang dalam sesebuah karya yang dihasilkan.Ia merupakan keindahan daripada pelbagai sisian yang bersifat subjektif. Hal ini demikian kerana, sesebuah nilai estetika yang dilihat dan diamati oleh seseorang pembaca itu mungkin berbeza dengan pembaca lain. Dalam garapan magis yang dihasilkan oleh Andrea Hirata dalam novel Laskar Pelangi ini. Beliau secara tidak langsung telah mengguna pakai beberapa elemen dari sudut pandangan bahasa dan sentuhan  lain yang telah mengekspressikan keindahan estetik kepada pengkaji.

      3.2 Nilai Estetika dalam Laskar Pelangi 

            3.2.1 Gaya Bahasa Figuratif

Penelitian terhadap keindahan yang terdapat dalam Laskar Pelangi ini telah menemukan sisian keindahan dari sudut pandangan gaya bahasa yang disusun oleh Andrea Hirata. Gaya bahasa ini disusun secara selari dengan kesejajaran keindahan bagi memperkemas pemikiran serta pengamatan pembaca terhadap apa yang sedang dizahirkan oleh penulis. Dalam aspek ini, Andrea Hirata bijak meneggunakan gaya bahasa dalam keberlangsungan plot dan cerita. Ia boleh dilihat menerusi penggunaan gaya bahasa figurative seperti metafora, hiperbola, sains dan sebagainya.Bahasa figurative merupakan sebuah pemerilahalan terhadap sesuatu perkara dengan cara yang berbeza yakni maksud yang ingin diketengahkan disampaikan dengan cara yang berbeza.

Metafora

Metafora merupakan sebuah gaya bahasa yang memerihalkan perbandingan atau analogi berkenaan sesuatu perkara dengan perkara yang lain secara tidak langsung. Metafora tidak mengguna pakai perkata perumpamaan seperti bak,bagai bagaikan dan sebagainya dalam menyampaikan perkataan tersebut. Dalam novel Andrea Hirata beliau mengeluarkan metafora ciptaanya sendiri yang menunjukkan garapan keindahan estetik itu dipunyainya. Misalnya:

Ibu muslimah yang beberapa mini lalu sembab, gelisah dan coreng-moreng kini menjelama menjadi sekuntum Crinum giganteum. Sebab tiba-tiba ia mekar sumringah dan posturnya yang jangkung persis tangkai bunga itu. Kerudungnya juga berwarna bunga crinum demikian pula bau bajunya, persis crinum yang mirip bau vanili. Sekarang dengan ceria beliau mengatur tempat duduk kami.

      Sumbangan mereka laksana manfaat yang berikan pohon filicium yang menaungi atap kelas kami. Pohon ini meneduni kami dan dialah saksi seluruh drama ini. Seperti guru-guru kami, filicium memberikan napas kehidupan bagi ribuan organisma dan menjadi tonggak penting mata rantai ekosistem  (Laskar Pelangi: 33)

       Dalam petikan di atas metafora itu dipamerkan menerusi pohon filicum. Ia dirasakan mempunyai elemen estetika kerana garapan halus belum pernah diguna pakai oleh penulis lain sebelum ini. Andrea Hirata dikatakan membentuk metaforis tersebut menerusi penerangan berkenaan guru yang menjadi peneduh dan diselarikan dengan keindahan pohon filicium yang juga mempunya sisian sifat yang sama.

Personifikasi

Personifikasi merupakan sebuah cakupa gaya bahasa yang bernaung dibawah bahasa figuratif dan membawa pengertian sebagai gaya bahasa kiasan yang memberi perlambangan perorangan terhadap sesuatu barangan yang tidak bernyawa. Dalam novel garapan Andrea Hirata ini, gaya bahasa jenis personifikasi ini banyak diselinap masuk bagi menghidupkan konotasi makna yang ingin diketengahkan. Ia boleh dilihat menerusi petika ayat berikut:-

Wajahnya memang seperti baru keluar dari bengkel ketok magis alia menyerupai Frankenstein (Laskar  Pelangi : 61)
Itu adalah perpustakaan berjalan (Laskar Pelangi : 84)

       Berdasarkan contoh di atas, Andrea Hirata dilihat menyelitkan unsur personifikasi apabila perpustakaan yang bersifat benda diberikan sifat manusia iaitu ‘berjalan’. Personifikasi yang diberikan suntikan keindahan oleh penulis ini secara tidak langsung membawa pengamatan pembaca terarah kepada pemikiran yang lebih kreatif dan menghidupkan sesebuah lukisan perkataan dari wajah yang pelbagai.

Hiperbola

Hiperbola pula merupakan sebuah  gaya bahasa yang mempamerkan unsur berlebih-lebihan mengenai sesuatu perkara. Keperihalan berlebih-lebihan itu lazimnya digunakan untuk melahirkan impak atau kesan yang mendalam terhadap perkara, emosi, atau sesuatu yang cuba diketengahkan. Unsur hiperbola yang diguna pakai oleh Andrea Hirata mempunyai sisian keindahan tersendiri.
      Lintang, bulan purnama di atas dermaha Olivir (Laskar Pelangi: 113)
  Rangka badanku seakan runtuh dan setiap persendian ditubuhku seakan   1                 terlepas   (Laskar Pelangi: 453)
      Rinduku terlanjut berdarah-darah (Laskar Pelangi:265 )

            Berdasarkan contoh-contoh petikan dari novel Laskar Pelangi yang berikut, ‘Rinduku terlanjut berdarah-darah’ misalnya mempamerkan unsure berlebih-lebihan bagi member impak dan emosi terhadap pembaca berkenaan rasa rindu yang terlampau yang ingin diketengahkan oleh penulis. Sduut pandangan ini secara langsung membuatkan emosi pembaca dijentik menerusi pengamatan terhadap keindahan penyusunan dan pemilihan kata yang magis.

      Bahasa Berilmu
    Garapan Andrea Hirata dalam menggunakan pakai bahasa figurative seperti metafora, personifikasi dan hiperbola menunjukkan sisian keindahan yang jayanya. Namun begitu, sudut keindahan gaya bahasa yang diselidiki dan dijumpai dalam novel Laskar Pelangi bukan terbatas terhadap keindahan bunga-bunga bahasa semata bahkan dari sudut pemilihan bahasa yang berintelektual yang tinggi. Ia membawa pemikiran pembaca melangkaui aspek madah-madah bahasa dengan selingan ilmu-ilmu tinggi yang masih bijak disejajarkan sehingga menghasilkan kronologi pemikiran yang unik dan indah. Ia dapat dilihat menerusi petikan di bawah:-

Gapailah gumpalan awan dalam lapisan toposfer lalu naiklah terus menuju stratosfer, menembus lapisan ozon, ionesfer, dan bulan-bulan di planet asing. Meluncurlah terus sampai ketinggian di mana gravitasi bumi sudah tidak peduli. Arungi samudera bintang gemintang dalam suhu dingin yang mampu meledakkan benda padat. Lintasi hujan meteor sampai tiba di eksofer-lapisan paling luar atmosfer dengan bentangan selebar 1.200 kilometer, dan teruslah melaju menalukkan langit ke tujuh (Laskar Pelangi: 103)

     Unsur bahasa yang diguna pakai oleh Andrea hirata diatas merupakan bahasa sains yang dicakupkan dalan linkungan bahasa berintelektual yang tinggi. Kesinambungan super ordinat bahasa yang sejajar dan teratur tersebut merupakan gaya bahasa yang indah dan wajar diberi pujian. Hal ini demikian kerana, tidak semua pengarang berupaya menggarap bahasa terjalin penuh intelektual tetapi masih mempunyai kesejajaran keindahan. Pemilihan kata-kata yang disusun oleh Andrea Hirata tidak membosankan dengan jolokan-jolokan fakta aras tinggi semata tetapi ia disejajarkan dengan penuh kronologi membuatkan pembaca mencari tahu apakah makna di sebalik setiap patah perkataan tersebut. Aspek tersebut mendukung aspek estetika bagi pembaca kerana ia membuatkan pengamatan pembaca itu diwarnai dengan intelektual yang disusun rapi dengan jalinan bahasa yang segar.

            3.2.2 Keindahan Cinta Pertama

Andrea Hirata bijak dalam menyelitkan unsur piskologi dan batiniah dalam menyuntik pengamatan pembaca lebih terarah kepada aspek perasaan. Sudut pandangan tersebut diperlihatkan oleh Andrea Hirata apabila beliau melahirkan cerita sisian perihal Ekal yang jatuh cinta kepada A-Ling. Keperihalan keindahan cinta pertama yang cuba diselitkan oleh Andrea Hirata ini dikatakan mempunyai unsur estetika kerana garapan perjalanan cerita Ekal yang parah jatuh cinta terhadap A-Ling itu cuba mnonjolkan bagaiman polosnya perasaan anak muda yang mahu meningkat dewasa dan masih mentah dalam memahami perasaan. Kepolosan rasa cinta yang dipamerkan itu menunjukkan bahawa keperihalan estetik dari pandangan pembaca berkenaan cerita A-Ling dan Ekal ini memberi warna bahawa cinta yang dipunya oleh anak-anak muda itu masih suci berbanding cinta insan yang meningkat dewasa.

            3.3.3 Ketelusan dalam Mendidik

Setiap guru merupakan pendidik bangsa namun tidak semua guru berupaya mendidik anak bangsa menjadi bangsa yang berjiwa. Bahkan tidak semua guru berupaya mendidik dengan penuh keikhlasan yang memacu pengajaran batiniah bangsa. Namun begitu, dalam novel Laskar Pelangi ini, Andrea Hirata memaparkan keindahan dalam aspek ketelusan mendidik bagi seseorang pendidik yakni didukung oleh Pak Harfan dan Bu Mus. Dalam cerita ini, nilai kesederhanaan yang dipunyai oleh dua orang pendidik ini yang merelakan diri mereka diupah cuma 15kilogram beras sebulan merupakan sebuah pendedahan estetika yang salah tulus. Sudut pandangan tersebut memaparkan keindahan jiwa seorang pendidik yang jujur menginginkan kejayaan bagi setiap anak bangsa dan bukan sekadar mengejar materialistik dunia yang akan habis pada suatu masa. Bagi Bu Mus dan Pak Harfan kejayaan 10 orang laskar pelangi ini merupakan gaji yang diidami oleh mereka dan itulah merupakan sebuah analogi pemikiran yang wajar diterap oleh setiap pelosok jiwa insan yang ingin menjadi pendidik supaya tahap keindahan keikhlasan dalam setiap didikan yang mereka tabur terarah kepada ketulusan ukhrawi dan bukan sekadar duniawi.


3.4 Kepengarangan dalam Laskar Pelangi
Dunia kesusasteraan merupakan sebuah dunia yang unggul dengan penonjolan bahasa yang boleh dikatakan bersifat universal. Bait-bait bahasa yang indah digunakan dalam penghasilan karya hingga mampu membawa pembaca masuk ke dalam dunia penulisan. Kejayaan penulis  terhadap sesuatu karya adalah bertitik tolak dengan kepengarangannya.  Kepengarangan bermaksud keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang dalam berkarya. Kepengarangan ini merupakan aspek penting dan berjalan seiring dengan estetika yang mampu mempengaruhi kedudukan sesebuah teks dan juga seseorang sasterawan itu sendiri.
            Selalunya, kepengarangan selalu dikaitkan dengan keperibadian yang ingin dicapai oleh pengarang. Keperibadian ini merupakan kemuncak kejayaan bagi seseorang pengarang. Jadi untuk mencapai kemuncak kejayaan, seseorang pengarang perlulah berusaha membina teks yang unggul serta penuh dengan nilai estetika dalam mencipta sifat keperibadian masing-masing. Walau bagaimanapun,  dalam usaha mencapai kemuncak kejayaan, tahap-tahap penulisan perlulah dikuasai terlebih dahulu oleh seorang pengarang. Umpamanya, sebagai seorang pengarang yang baik, mereka perlulah mempunya pengalaman artistik dan berharga yang mampu mempengaruhi daya kreativitinya.
            Oleh hal yang demikian, berdasarkan konsep kepengarangan, analisis berkaitan dengan kepengarangan Andera Hitana dalam novel laskar pelangi dilakukan bagi menilai serta mengenal pasti gaya kepengarangan serta teknik-teknik yang digunapakai dalam karya terunggulnya iaitu novel laskar pelangi.

3.3.1 Gaya Kepengarangan
         Penulisan Bercorakkan Pendekatan Pengalaman
Pendekatan pengalaman merupakan salah satu kaedah pendekatan ekletik yang boleh digunakan dalam penulisan sama ada yang bercorak ilmiah, semi ilmiah atau penulisan popular. Pendekatan pengalaman merupakan pendekatan yang menitikberatkan pengalaman seseorang sebagai tapak ke arah menghasilkan suatu penulisan yang bermutu. Pengalaman dianggap penting kerana ia membolehkan seseorang penulis mengaitkan peristiwa-peristiwa yang dialaminya sendiri dengan fenomena yang berlaku dalam masyarakat.
       Contoh utama yang paling dekat dalam novel laskar pelangi hasil garapan Andrea Hinata ialah perkataan aku. Perkataan aku digunakan bagi menunjukkan kepada pembaca bahawa watak ikal yang terdapat dalam novel laskar pelangi itu merupakan cerminan diri Andrea Hinata pada masa kecil.
Pagi itu waktu aku masih kecil, aku duduk di bangku panjang di depan sebuah kelas. Sebatang pohon tua yang riang meneduhiku. Ayahku duduk disampingku, memeluk pundakku dengan kedua lengannya dan tersenyum menggangguk-angguk pada setiap orang tua dan anak-anaknya yang duduk berderet-deret di bangku panjang lain di depan kami. 
                                                                                                                                       (Laskar Pelangi:1)
      Andrea menggarap novel ini berakarkan pengalaman yang dialaminya semasa kecil bersama 9 lagi sahabat laskar pelanginya. Onak duri yang ditempuh oleh pengarang dan rakan-rakannya menuntut ilmu semasa kecil telah membawa pembaca terpesona dengan garapan yang dihasilkan disamping coretan-coretan bahasa indah yang diselitkan. Oleh sebab itulah, hasil garapannya boleh dikatakan sebagai karya yang terunggul dan bermutu kerana pengalaman yang dialami telah menjadikan beliau sebagai seorang penulis yang lebih peka dan sensitif terhadap isu-isu yang ditonjolkan hingga mampu menyusun ayat yang begitu tersusun dan penuh dengan nilai estetika hingga menjadikan novel ini menjadi novel yang terulung di Indonesia.

       Gaya Penulisannya Memaparkan Unsur-Unsur Islam
Seperti penulis-penulis lain, Andrea Hitana juga tidak lari dari corak penulisan yang memaparkan unsur-unsur keislaman. Melalui karya ini, Andre Hinata banyak menyelitkan unsur-unsur islam dalam penulisannya. Hal ini dapat dilihat melalui kisah-kisah nabi yang diangkat dalam penulisannya. Contohnya kisah teladan para nabi dapat dilihat melalui petikan dibawah.
Karena penampilan Pak Harfan agak seperti beruang madu maka ketika pertama kali melihatnya kami merasa takut. Anak kecil yang tidak kuat mental bisa-bisa langsung terkena sawan. Namun, ketika beliau angkat bicara, tak dinyana, meluncurlah mutiara-mutiara nan puitis sebagai prolog penerimaan selamat datang penuh atmosfer sukacita di sekolahnya yang sederhana. Kemudian dalam waktu yang amat singkat beliau telah merebut hati kami. Bapak yang jahitan kerah kemejanya telah lepas itu bercerita tentang perahu Nabi Nuh serta pasangan-pasangan binatang yang selamat dari banjir bendang. “mereka yang ingkar telah diingatkan bahawa air bah akan datang....” demikian ceritanya dengan wajah penuh penghayatan
                                                                                                                      (Laskar Pelangi :14)

       Petikan diatas menunjukkan kisah perahu nabi Nuh A.s dan binatang-binatang yang terselamat dari bah yang diturunkan oleh Allah sebagai balasan kepada umatnya yang ingkar akan perintahnya. Di sini dapat dilihat, Andrea Hinata menerapkan nilai keislaman dalam penulisannya sebagai salah satu cara memberi kesedaran dan pedoman kepada pembaca berkaitan dengan amanat yang perlu diikuti oleh umat islam di muka bumi ini. apa yang boleh saya katakan disini, penulisan Andrea Hinata bukan sahaja menonjolkan kehidupan realiti di belitong bahkan  membawa pembaca menyelusuri nilai keangungan ciptaan tuhan yang mutlak.

       Kepengarangan Berdasarkan Kehidupan Realiti dan Bukannya Dongengan Semata
Unsur- unsur yang dimasukkan dalam karya penulisan beliau adalah berpaksikan kehidupan realiti komuniti belitong pada masa dahulu dan bukannya imaginasi semata. Hal ini dapat dilihat melalui olahan karya yang dihasilkan. Setiap fasa-fasa penceritaan dihuraikan dengan begitu terperinci hingga mencernakan minda pembaca berkenaan dengan kehidupan komuniti belitong pada masa dahulu. Apa yang boleh saya katakan disini, Andrea hitana sendiri berasal daripada Belitong, jadi ia telah memberi inspirasi dan kelebihan kepada beliau untuk membuat retorik penceritaan dengan serba terperinci.
Pulau Belitong yang makmur seperti mengasingkan diri dari tanah Sumatra yang membujur dan di sana mengalir kebudayaan Melayu yang tertua. Pada abad ke-19, ketika korporasi secara sistematik mengeksploitasi timah, kebudayaan bersahaja itu mulai hidup dalam karakteristik sosiologi tertentu yang atribut-atributnya mencerminkan perbedaan sangat mencolok seolah berdasarkan status berkasta-kasta. Kasta majemuk itu tersusun rapi mulai dari para petinggi PN Timah yang disebut “orang starf” atau urang setap dalam dialek lokal sampai pada para tukang pikul pipa di isntalasi penambangan warga suku sawang menjadi buruh-buruh yuka pengjahit karung timah. Salah satu artibut diskirriminasi itu adalah sekolah-sekolah PN
                                                                                                            (Laskar Pelangi: 26)

       Penghujung Cerita, Kepengarangan Menimbulkan Kekeliruan kepada Pembaca 
Seperti yang kita sedia maklum pada awal penceritaan watak “aku” itu merupakan watak kepada “ikal atau cerminan watak pengarang itu sendiri. Namun, timbul kekeliruan dalam diri pembaca di bab terakhir iaitu bab 34 di mana watak aku seakan membawa watak lain dan bukannya watak ikal. Hal ini secara tidak langsung menimbulkan kekeliruan kepada pembaca yang menjadi pembaca setia dari bab 1 lagi. Bukan itu sahaja, kekeliruan bab ini secara tidak langsung menunjukkan kelemahan pengarang yang seolah-olah hilang arah dari landasan penceritaan apabila dalam sekelip mata menukar watak “aku” pada pengakhiran cerita
        Kekeliruan ini dapat dilihat melalui contoh petikan dibawah.
Aku terkenang lima belas tahun yang lalu. Setelah tamat SMA, aku, ikal, Trapani dan kucai memutuskan untuk merantau mengadu nasib ke jawa. Hari itu kami berjanji berangkat dengan kapal barang  dari Dermaga Ohivir. Tapi sampai sore Trapani tak datang. Kerana kapal barang hanya berangkat sebulan sekali maka kami berangkat tanpa dia
                                                                                                    (Laskar Pelangi: 340)

4.0 Nilai Budaya dan Pegangan Hidup dalam Laskar Pelangi
Perkataan nilai merujuk kepada darjat, kualiti, mutu dan taraf (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010:1081). Menurut Md Rashid Md Idris et al. (2014:141), nilai juga diistilahkan sebagai ‘al qimah’ dalam bahasa Arab yang merujuk kepada harga yang ditetapkan atau diletakkan pada sesuatu. Ketinggian nilai dan etika  berdasarkan pengaruh agama Islam itu sendiri memberi pengaruh yang sangat besar terhadap akal budi Melayu sehingga kekal pada hari ini seperti buku Tuhfat al Nafis.
Md Rashid Md Idris et al. (2014:125), menyatakan bahawa konsep budaya adalah elemen yang membezakan manusia daripada hidupan lain. Dalam disiplin tersebut, tdak wujud perbezaan makna di antara perkataan ‘budaya’ dengan ‘kebudayaan’. Buddayah merupakan bahasa Sanskrit yang membawa makna budaya yang bererti budi pekerti atau akal. Secara khususnya, hal tersebut berkaitan dengan budi dan akal yang dimiliki oleh manusia.

Budaya juga disebut sebagai culture dalam bahasa Inggeris, yang berasal daripada perkataan Latin, iaitu colore  yang membawa erti menanam atau mengerjakan (Md Rashid Md Idris et al, 2014:126). Hal ini demikian kerana budaya mempunyai hubungan yang erat dengan masyarakat bahkan ia merupakan seseuatu yang diperturunkan daripada satu generasi ke generasi yang seterusnya ataupun ia dikenali juga sebagai organik lampau. Selain itu, budaya juga merujuk kepada keseluruhan pengertian, nilai, norma, ilmu pengetahuan serta struktur kemasyarakatan, keagamaan, penghasilan seni dan intelektual yang membentuk ciri khas bagi sesebuah masyarakat.
Kesimpulannya, konsep nilai budaya sebagai keseluruhan  nilai tentang cara hidup manusia termasuk hasil ciptaan dan pemikiran yang sesuai dengan kehendak rohani dan jasmani yang menjadi amalan untuk kesejahteraan hidup sesuatu kelompok masyarakat. Nilai budaya mencerminkan kesantunan masyarakat dalam menjalani kehidupan seharian sama ada pemerintah mahupun rakyat jelata.

4.1 Budaya Islam
      4.1.1 Akidah Islam
Akidah Islam amat penting dalam masyarakat yang berpegang kepada agama Islam kerana akidah merupakan tiang bagi segala yang berkaitan dengan kehidupan masyarakat Islam. Antara peristiwa yang menunjukkan akidah Islam dalam budaya masyarakat seperti yang berikut:
‘…aku tahu bahwa tulisan itu berbunyi amar makruf nahi mungkar artinya: menyuruh kepada makruf dan mencegah dari yang mungkar.’
         (Laskar Pelangi: 22)
Dalam petikan di atas menunjukkan bahawa Islam mengajar akan penganut agama Islam untuk melakukan perkara yang baik dan mencegah daripada perkara yang mungkar. Nilai tersebut menjelaskan kita sebagai masyarakat perlulah sentiasa berpandu kepada akidah Islam kerana agama Islam tidak mengajar ke arah keburukan sebaliknya menuju kebaikan dan bermanfaat.
Peristiwa diatas menunjukkan Iqal teringat akan zaman persekolahannya di SD Muhammadiyyah. Dia menyatakan bahawa papan tanda di hadapan sekolah lamanya membawa makna ‘menyuruh kepada makruf dan mencegah dari yang mungkar’ setelah dia sudah boleh membaca bahasa Arab tersebut. Petikan ini menjelaskan penerapan akidah Islam sudah mula diajarkan kepada pelajar sekolah ketika di bangku sekolah lagi. Selain itu, antara rukun Islam yang kedua juga turut diterapkan dalam pembelajaran di SD Muhammadiyyah, iaitu solat lima waktu di awal masanya seperti di bawah:
‘…namun, kesombongan membutakan mata dan menulikan telinga mereka, hingga mereka musnah dilamun ombak…’                                 
      (Laskar Pelangi :24)

      4.1.2 Taat kepada agama
Nilai kedua yang banyak diterapkan dalam masyarakat Islam pada ketika itu di dalam ‘Laskar Pelangi’ ialah taat kepada agama Islam. Banyak peristiwa yang menggambarkan ketaatan kepada agama Islam seperti petikan dibawah:
‘…namun, kesombongan membutakan mata dan menulikan telinga mereka, hingga mereka musnah dilamun ombak…’                                 
      (Laskar Pelangi:24)
            Petikan di atas menunjukkan Pak Harfan menasihati kepada sepuluh orang pelajarnya agar taat kepada agama kerana kesombongan akan menyebabkan manusia rugi dan sesat daripada jalan yang benar jika agama Islam tidak diamalkan dengan baik.
‘…pelajaran moral pertama bagiku: jika tak rajin sahalat maka pandai-pandailah berenang.’                                                                     
      (Laskar Pelangi:24)
        Petikan di atas turut menjelaskan bahawa kita perlu taat dengan suruhan agama Allah iaitu mendirikan solat lima waktu dengan sempurna. Ini dinyatakan oleh watak Iqal bahawa pelajaran moralnya yang pertama ialah jika dia melalaikan untuk mendirikan solat dengan sempurna, tidak mustahil dia tergolong di dalam ahli neraka yang berenang-renang dalam lautan api di akhirat kelak kerana meninggalkan Rukun Islam yang kedua.
‘…serbuan Islam yang tak terbendung ke seantero kampung membuat orang menjauhi mereka karena mereka menolak meninggalkan penyembahan buaya sebagai Tuhan.’                                                                        
      (Laskar Pelangi:70)
        Petikan di atas turut menjelaskan bahawa sejak kedatangan Islam ke daerah Belitong, masyarakat di kawasan tersebut telah menjauhi perkara-perkara khurafat seperti penyemabahan buaya yang dahulunya dianggap sebagai tuhan bagi masyarakat pada ketika itu. Masyarakat sudah mengenali Islam dan mengamalkan Islam taat akan tuntutan Islam yang boleh meruntuhkan akidah mereka sebagai penganut agama Islam.

4.2 Budaya Menuntut Ilmu
‘Laskar Pelangi’ memaparkan masyarakat yang mengutamakan pendidikan walaupun hidup dalam keadaan miskin. Budaya menuntut ilmu amatlah ditekankan oleh ibubapa meskipun kekangan hidup sangat tinggi kerana tidak ingin anak-anak mereka senasib dengan mereka sebagai kuli di perusahaan timah dan peniaga kecil di pasar-pasar. Banyak nilai budaya yang boleh dilihat berdasarkan budaya masyarakat yang mencintai ilmu seperti contoh-contoh petikan yang berikut;
      4.2.1 Hormat pada Guru
Nilai budaya pertama ialah menghormati guru semasa menuntut ilmu. Hal ini dapat dilihat semasa Pak Harfan mengajar pelajarnya tentang kisah-kisah Nabi. Pelajar-pelajar suka bertanya jika tidak memahami isi pengajarannya, mereka tekun mendengar pengajaran daripadanya bahkan mereka suka mengangkat tangan untuk menjawab persoalan Pak Harfan meskipun tidak jelas dengan pemahaman mereka. Petikan di bawah menunjukkan sikap pelajar yang bersungguh-sungguh menuntut ilmu yang tidak lupa akan menghormati guru mereka.
‘…setiap kali Pak Harfan ingin menguji apa yang telah diceritakannya kami berebutan mengangkat tangan, bahkan kami mengacung meskipun beliau tak bertanya, kami mengacung walaupun kami tak pasti akan jawaban…’           
                                                                                         (Laskar Pelangi: 27)

      4.2.2 Bersemangat 
Nilai kedua ialah bersemangat. Dalam menuntut ilmu, para pelajar di SD Muhammadiyyah begitu bersemangat meskipun mempunyai sekolah yang paling tua di Belitong yang tidak memiliki kelengkapan seperti sekolah di bandar dan peluang untuk meneruskan sekolah yang amat tipis ekoran kekangan wang seperti dalam petikan di bawah;
‘…pedih pada orang tua kami yang tak mampu, pedih menyaksikan detik-detik terakhir sekolah tua yang tutup justru pada hari pertama kami ingin sekolah, dan pedih pada niat kuat kami untuk belajar tapi tinggal selangkah lagi harus terhenti hanya karena kekurangan satu murid…’                                                                                                                                                                                   (Laskar Pelangi:13)
           Petikan tersebut menunjukkan kepedihan dan kesungguhan ibubapa yang daif dan miskin untuk menghantar anak-anak ke sekolah meskipun tidak mampu bahkan paling memberi kesan kepada Iqal ialah hari pertama persekolahan mereka mungkin adalah hari terakhir SD Muhammadiyyah akan dibuka sebagai sekolah agama tertua yang satu-satunya terdapat di Belitong. Petikan tersebut menjelaskan keperitan hidup mereka, namun mereka tetap bersemangat dan berharap masih ada peluang untuk mereka menimba ilmu di sekolah tersebut. Nilai budaya bersemangat amat penting supaya niat untuk belajar akan  jelas dan betul. Petikan di bawah juga menunjukkan betapa bersemangatnya watak Sahara dalam novel Laskar Pelangi semasa hari pertama persekolahan. Sahara bersedia dengan segala kelengkapan sekolah untuk memulakan hari barunya di sekolah dengan semangat.
            ‘…Sahara menangis terisak-isak mendekap ibunya karena ia benar-benar ingin sekolah di SD             Muhammadiyah. Ia memakai sepatu, kaus kaki, jilbab dan baju serta telah punya buku-buku,             botol air munim dan tas punggung yang semuanya baru.’                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   (Laskar Pelangi:14)

      4.2.3 Bekerja Bersungguh-sungguh
Nilai budaya bekerja bersungguh-sungguh dapat dilihat menerusi watak Pak Harfan dan Bu Muslimah yang bertungkus-lumus mengajari pelajar mereka tanpa sebarang ganjaran. Selain bertindak sebagai guru, mereka juga menjadi sahabat dan kaunselor untuk pelajar mereka agar tidak leka dalam menuntut ilmu. Petikan di bawah menunjukkan kesungguhan Pak Harfan yang bekerja di SD Muhammadiyyah sebagai pengetua atau dikenali ‘kepala sekolah’ tanpa sebarang gaji demi memastikan agama Islam terus tersebar pada ketika itu.
‘…Pak Harfan telah puluhan tahun mengabdi di sekolah Muhammadiyah nyaris tanpa imbalan apa pun demi syiar Islam…’
                     (Laskar Pelangi: 24)
Selain itu, petikan di bawah menunjukkan Pak Harfan bertindak sebagai guru, penasihat dan sahabat kepada para pelajarnya yang sukar memahami setiap isi pengajaran yang disampaikan, namun begitu Pak Harfan tetap tersenyum dan bahagia melayani karenah mereka kerana dia berpegang kepada prinsip sebagai manusia ‘kita perlu memberi sebanyak-banyaknya bukannya meminta sebanyak-banyaknya’ dan ‘belajar dan mengajar itu adalah dari hati bukannya kerana wang’. Pak Harfan tidak jemu melayani karenah dan menjawab persoalan daripada mereka.
‘…Pak Harfan tampak amat bahgia menghadapi murid, tipikal ‘guru’ yang sesungguhnya seperti asalnya India iaitu orang yang tak hanya mentranfer sebuah pelajaran tapi juga yang secara pribadi menjadi sahabat dan pembimbing spiritual bagi muridnya…’
                                                                                                         (Laskar Pelangi,:25)

      4.2.4 Nasihat-menasihati
Nilai budaya yang seterusnya ialah saling menasihati. Petikan di bawah menunjukkan Bu Muslimah menasihati Kucai yang tidak mahu menjadi ketua kelas kepada rakan-rakannya mempunyai perangai yang sukar dikawal setelah terpilih antara kalangan mereka melalui undian kertas secara demokrasi. Bu Mus bijak menasihati pelajarnya dengan berhikmah dan menuntut pelajarnya untuk amanah dengan tanggungjawab yang diberikan seperti petikan di bawah;
‘…memegang amanah sebagai pemimpin memang berat tapi jangan khawatir orang yang akan mendoakan. Tidakkah anakanda sering mendengar di berbagai upacara petugas sering mengucap doa: Ya Allah, lindungilah para pemimpin kami? Jarang sekali kita mendengar doa: Ya Allah lindungilah anak-anak buah kami…’
                                                                                             (Laskar Pelangi,2005: 58)

      4.2.5 Bekerjasama
Nilai budaya yang kelima ialah bekerjasama. Nilai bekerjasama dalam menuntut ilmu diterapkan dalam Laskar Pelangi oleh Andrea Hirata menerusi watak Bu Muslimah dan Lintang seperti petikan dibawah. Bu Mus tetap meneruskan pengajaran walaupun dilakukan secara berulang kali meskipun para pelajarnya kurang faham bahkan Bu Mus menghargai dan menitipkan semangat kepada mereka untuk terus belajar. Para pelajar juga tetap tekun terhadap setiap pengjaran Bu Mus sehingga mereka benar-benar jelas.
‘…jika kami kesulitan, ia mengajari kami dengan sabar dan selalu membesarkan hati kami …’                                     
     (Laskar Pelangi,2005: 83)
Selain itu, petikan di bawah juga menunjukkan watak Lintang, iaitu pelajar yang paling pandai dan luar biasa di antara pelajar di SD Muhammadiyyah. Lintang bekerjasama dengan rakannya dan sentiasa membantu rakan-rakan terutamanya sahabat baiknya, Iqal yang mengalami masalah dalam pelajaran di sekolah dengan menunjukkan teknik dan rumus yang berkesan.
           
‘…Lintang membetulkan jawabanku dengan semangat konstruktif penuh rasa akrab persahabatan…’               
      (Laskar Pelangi,2005:92)
Selain itu, Lintang juga akan bertindak sebagai guru kepada rakan-rakannya apabila Bu Mus dan Pak Harfan tiada di sekolah. Lintang akan mengajari mereka semua subjek dengan baik dan bersungguh-sungguh sementara rakan yang lain akan tekun mendengar dan bertanya soalan jika kurang jelas. Budaya menuntut ilmu seperti itu sentiasa diamalkan di SD Muhammadiyyah seperti petikan di bawah;
‘Jika tak ada guru, Lintang tampil ke depan, menggambar rangkaian teknik…’
                                                                                        (Laskar Pelangi,2005:106)

4.3 Budaya bersahabat
Budaya bersahabat dalam Laskar Pelangi menerapkan nilai budaya setiakawan. Setiakawan penting kerana menjaga hubungan persahabatan dan silaturrahim antara manusia amatlah dituntut oleh agama. Petikan dibawah menunjukkan salah satu bukti nilai budaya setiakawan dalam laskar pelangi;
‘…di batang pohonnya kami menuliskan janji setia persahabatan dan mengukir nama-nama kecil kami dengan pisau lipat… tertawa, menangis, bernyanyi, belajar dan bertengkar.’
                                                                                                                        (Laskar Pelangi,2005:51)
      Petikan di atas menjelaskan sepuluh orang ‘Laskar Pelangi’ mempunyai kasih sayang yang utuh sebagai sahabat sehingga sanggup berkongsi segala kegembiraan dan kedukaan bersama-sama meskipun masing-masing hidup miskin. Bagi mereka kemiskinan tidak menjamin kebahagiaan selain setia antara sahabat dalam perhubungan mereka.

4.4 Pandangan Hidup dalam Laskar Pelangi 
Pandangan hidup ini merupakan pegangan hidup masyarakat yang digambarkan di dalam sesbuah karya tersebut. Syed Muhammad Naquib Al-Attas (1972) menyatakan bahawa, pandangan hidup mestilah pandangan yang bersumberkan Islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat. Pada bahagian ini pengkaji akan memerihalkan tentang pandangan atau pegangan hidup masyarkat yang digambarkan di dalam novel Laskar Pelangi iaitu pandangan dan pegangan hidup terhadap Islam. Dalam penghuraian ini, pengkaji bersependapat dengan pandangan yang dikeluarkan oleh Sye Naquib Al-Attas. Hal ini demikian kerana, karya-karya yang dianggap karya agung di alam Melayu, mestilah mengutamakan Islam di dalam penulisannya.
            Novel Laskar Pelangi merupakan sebuah novel yang dikarang oleh pengarang Indonesia iaitu Andrea Hirata yang sarat dengan makna realitinya. Novel ini telah diterjemahkan ke dalam 20 bahasa dan diterbitkan di seluruh negara yang menjadikan sastera sebagai genre untuk menyampaikan pandangan. Novel ini telah diadaptasi ke dalam bentuk cerita dan dirakamkan di dalam sebuah filem. Namun begitu, di dalam penyampaian cerita melalui filem tersebut, beberapa perkara telah diubah oleh pengarah filem berkenaan untuk mengindahkan dan menyesuaikannya dengan selera penonton, tetapi jalan ceritanya tidaklah menyeleweng daripada cerita asal di dalam novelnya.
            Setiap karya yang diangkat sebagai karya agung, mestilah mempunyai pandangan hidup yang tersendiri di dalamnya. Hal ini demikian kerana, pandangan hidup merupakan aspek yang terkandung dalam ciri-ciri karya agung Melayu. Dalam novel laskar pelangi, banyak terkandung pandangan hidp tentang Islam. Pandangan hidup ini telah diterangkan serba sedikit di dalam penerangan nilai budaya.

      4.4.1 Wajib Memberikan Didikan Islam kepada Anak-anak sejak Kecil
Padangan hidup Islam yang pertama digambarkan di permulaan cerita. Setiap ibu bapa perlulah memberikan didikan agama kepada anak-anak mereka sejak kecil lagi agar tidak terjebak dengan budaya yang sesat dan tidak mudah terpengaruh dengan bisikan syaitan dan iblis.Contohnya:
“…Adapun sekolah ini, SD Muhammadiyah, juga sekolah kampung yang paling miskin di Belitong. ada tiga alas an mengapa para orangtua mendaftarkan anaknya di sini. Pertama, karena sekolah Muhammadiyah tidak menetapkan iuran dalam bentuk apa pun, para orangtua hanya menyumbang sukarela semampu mereka. Kedua, karena firasat anak-anak mereka dianggap memiliki karanter yang mudah disesatkan iblis sehingga sejak usia muda harus mendapatkan pendadaran Islam yang tangguh. ketiga, karena anakya memang tak diterima di sekolah mana pun.”
                                                                                        (Laskar Pelangi: 12)
      Pandangan ini bertepatan dengan hadith Rasulullah ﷺ yang menyuruh ibu bapa memberikan pendidikan agama kepada anak-anak mereka.
“Ajarlah anak-anak kamu solat ketika usianya 7 tahun, dan bolehlah kamu memukulnya jika dia mengabaikan solat ketika usianya 10 tahun.”
                             (Hadith riwayat Abu Daud dalam Hairunnaja Najmuddin, 2007)
      Para ulama’ menjelaskan bahawa, hadith tersebut bermaksud Rasulullah menyuruh umat Islam mengajar anak-anak mereka supaya solat bermula umur 7 tahun. Ajaran yang dimaksudnya di dalam hadtih tersebut tidaklah menjurus kea rah ajaran solat semata-mata tetapi semua ajaran yang berkenaan asas-asas Islam perlu diajar bermula umur berkenaan. Inilah pandangan hidup terhadap Islam yang digambarkan di dalam novel ini.

      4.4.2 Wajib Mengamalkan Syi'ar
Perkara kedua yang menunjukkan pandangan Islam dalam novel ini ialah, sebagai masyarakat Islam, kita perlulah mengamalkan syi’ar Islam di dalam hidup kita. Syi’ar Islam yang dimaksudkan ialah mengerjakan  “Amar ma’ruf nahi mungkar”. Syi’ar ini menjadi pedoman utama di SD Muhammadiyah. Buktinya:
“Lalu persis di bawah mathari tadi tertera huruf-huruf arab gundul yang nanti setelah kelas kedua, setelah aku pandai membaca hurfu arab, aku tahu bahawa tulisan itu berbunyi amar mahruf nahi mungkar, artinya; menyuruh yang makruf dan mencegah dari yang mungkar”
                                                                                    (Laskar Pelangi: 22)
Perkara init telah jelas menunjukkan pandangan Islam yang terdapatd alam novel laskar pelangi. Pedoman yang diterapkan di SD MUhammadiyah bertepatan dengan ayat Al-Quran.
“Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh (berbuat) yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar dan mereka itulah orang-orang yang beruntung”
                                                                                       (Surah Ali Imran, 3:104)
“Kamu(umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, supaya menyeru ke arah yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran…”
                                                                                                      (Surah Ali Imran, 3:110)
       Perkara ini jelas menunjukkan bahawa Islam amat menyeru umatnya supaya melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran yang ada. Sebagai umat Islam yang berpegang teguh kepada Islam, kita hendaklah menyeru kea rah kebaikan dan mencegah perkara yang mungkar. Namun begitu, ramai umat Islam hari ini hanya menyeru kea rah kebaikan dan tidak pula mencegah perkara-perkara mungkar yang berleluasa di sekeliling mereka. Hal ini demikian kerana, ramai dalam kalangan umat Islam pada hari ini tidak berani untuk melakukannya kerana khuatir dicengkam oleh pemerintah yang zalim. Inilah salah satu ujian yang diberikan oleh Allah untuk menguji keimanan umat Islam kepada-Nya. Jadi, sebagai umat Islam, kewajipan yang harus dilaksanakan ialah, menyeru ke arah kebaikan dan mencegah perkara-perkara yang mungkar daripada berlaku.

      4.4.3 Haram Melakukan Perkara yang Syirik
Selain itu, di dalam novel ini juga terdapat contoh yang menunjukkan pandangan Islam yang melarang keras umatnya berlaku syirik kepada Allah. Hal ini digambarkan jelas ketika Bu Mus memarahi Mahar yang sangat menyukai cerita-cerita karut dan mitos serta ilmu pendukunan sehingga cita-cita (rancangan) yang dipilih untuk dirinya juga menyumbang ke arah syirik iaitu menjadi ahli dukun. Buktinya:
“Artinya ananda tidak punya sebuah rencana yang positif, tak pernah lagi mau membaca buku dan mengerjakan PR karena menghabiskan waktu untuk kegiatan perdukunan yang membelakangi ayat-ayat Allah.
            Bu Mus mulai terdengar seperti warta berita RRI pukul 7. Lintasan berita: “Nilai-nilai ulanganmu merosot tajam. kita akan segera menghadapi ulangan caturwulan tiga ini. Jika nanti ujian antaramu masih seperti ini, ibunda tidak akan mengizinkanmu ikut kelas caturwulan terakhir. itu artinya kamu tidak boleh ikut Ebtanas.”
            Ini mulai serius, Mahar tertunduk makin dalam. Kami diam mendengarkan dan khotbah berlanjut. Berita Utama: “Hiduplah hanya dengan ajaran Al-Quran, hadist, dan sunatullah, itulah pokok-pokok tuntutan Muhammadiyah. Masya Allah nanti setelah besar engkau akan dilimpahi rezeki yang halal dan pendamping hidup yang sakinah.”
            Di sambung berita penting: “Klenik, ilmu ghaib, takhayul, para normal, semuanya sangat dekat dengan pembnerhalaan. Syirik adalah larangan tertinggi dalam Islam. ke mana semua kebajikan dan pelajarangn aqidah setiap selasa? Ke mana semua hikmah dan pengalaman jahiliah masa lampau dam pelajaran tarikh Islam? Ke mana etika ke-Muhamadiyahan?”
                                                                                      (Laskar Pelangi 2005: 259)

       Perkara ini bertepatan dengan aqidah Islam yang telah Allah wartakan di dalam Al-Quran melalui surah Luqman. Ia juga menunjukkan sebauh pesanan daripada seorang bapa kepada seorang anak:
“Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah dengan apapun, sesungguhnya mempersekutukan Allah adalah benar-benar kedzaliman yang besar.”
                                                                                            (Surah Luqman, 31:13)
         Jelaslah bahawa novel ini amat menekankan pandangan Islam di dalam penulisannya. Larangan yang keras dan yang utama di dalam kehidupan seorang umat Islam adalah larangan supaya jangan mensyirikkan Allah. Namun realitinya manusia atau umat Islam pada hari ini ramai yang mengagungkan manusia dan seolah-olah hidup mereka adalah kerana manusia berkenaan sehingga ada yang menyatakan bahawa sekiranya tidak menyokong si fulan bin si fulan maka tidak makan dan minumlah mereka sehari-harian. Perkara ini jelas bercanggah dengan Islam kerana rezeki itu datangnya daripada Allah bukannya daripada seorang manusia. Perkara seperti inilah kadang-kadang manusia tidak sedar bahwa virus syirik mulai menular di dalam diri mereka.
        Kesimpulannya, masih banyak pandangan-pandangan Islam yang digambarkan di dalam novel ini. Novel ini telah diindahkan dengan pengisian-pengisian pandangan hidup tentang Islam. Pengkaji pasti bahawa penulis telah memperoleh ilmu Islam yang sangat tinggi ketika di SD Muhammadiyah sehingga penulis tidak pernah lekang mengisi penulisannya dengan pandangan-pandangan Islam yang luhur. Oleh itu, pengkaji menyeru agar para peminat novel dan ulat buku serta segenap masyarakat khusunya bakal guru dan para guru agar membaca novel ini kerana selain pandangan hidup tentang Islam, di dalamnya sarat dengan ilmu keguruan dan penuh dengan falsafah buat seorang guru.

5.0 Nilai Ilmu dalam Laskar Pelangi
Membincangkan konsep ilmu pula, Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), menyatakan bahawa ilmu merupakan pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain. Menurut Mohd Rashid Md Idris dan rakan-rakan (2014), ilmu adalah hal yang berkaitan kerana pemerolehan ilmu itu dan usaha kita menyebarkannya kepada orang lain dalam pelbagai bentuk maklumat. Melalui definisi-definisi di atas, dapar dirumuskan bahawa ilm merujuk kepada pengetahuan terhadap sesuatu perkara atau maklumat yang boleh diperolehi dan disebarkan melalui pelbagai cara.
       Kesimpulannya, nilai ilmu merujuk kepada kualiti atau mutu pengetahuan yang ada kepada seseorang individu atau sesebuah masyarakat. Jika dikaitkan dengan karya agung yang dikaji, iaitu Tuhfat Al-Nafis, nilai ilmu ini merujuk kepada pengetahuan masyarakat mengenai sesuatu perkara, contohnya ilmu firasat, ilmu perdukunan, ilmu keagamaan dan sebagainya. 

5.1 Nilai Ilmu dalam Laskar Pelangi
Setelah dianalisis, terdapat beberapa nilai ilmu yang ditonjolkan oleh pengarang mengenai pengetahuan masyarakat pada masa itu. Antara nilai ilmu yang diketengahkan ialah, ‘ilmu keagamaan’, ‘ilmu pendidikan’ yang meliputi, ilmu sains, matematik, sejarah, linguistic dan sebagainya.

      5.1.1 Nilai Ilmu Keagamaan
Konsep agama menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), membawa pengertian kepercayaan kepada Tuhan dan sifat serta kekuasaan Tuhan dan penerimaan ajaran dan perintah-Nya. Berteraskan Islam, Ilmu Agama atau Ilmu Syar’I adalah Ilmu yang Allah turunkan kepada Nabi-Nya berupa bukti-bukti dan petunjuk yang ada dalam Al-Quran dan Sunnah Rasullah SAW. Kesimpulannya ilmu agama ialah pengetahuan tentang kepercayaan, sistem budaya, dan pandangan dunia yang menghubungkan manusia dengan Maha Pencipta
            Dalam karya Laskar Pelangi, nilai ilmu keagamaan ini banyak ditonjolkan melalui watak-watak guru dalam cerita ini, iaitu Bapak K.A Harfan Efendy Noor, dan N.A Muslimah Hafsari. Mereka berperanan sebagai pendidik dalam semua ilmu pengetahuan khususnya pengetahuan agama. Nilai ilmu agama yang dimiliki itu dicurahkan kepada anak didik mereka di SD Muhammadiyah itu.  Hal ini dapat dibuktikan melalui petikan tersebut :-
maka semua jangkauan akal telah berakhir di langit ketujuh tadi. Di tempat asing tersebut, barangkali Arasy, di sana kembali metaphor keagungan tuhan bertakhta. Di bawah takhta-Nya tergelar Lauhul Mahfuz”
 Petikan di atas menyatakan tentang keagungan Tuhan, iaitu Allah S.W.T. 

       5.1.2 Nilai Ilmu Pendidikan
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), pendidikan membawa maksud perihal mendidik. Dalam karya Laskar Pelangi ini, banyak nilai ilmu pendidikan yang ditonjolkan melalui watak-watak daam cerita tersebut. Tambahan pula, karya agung ini sangat mementingkan nilai pendidikan dalam masyarakat. Begi pengkarya, ilmu pendidikan yang dimiliki oleh seseorang mampu mengubah taraf hidup dan ekonomi masyarakat itu sendiri.

          5.1.2.1 Ilmu Sejarah
Ilmu sejarah berkait dengan ilmu asal-usul, keturunan dan salasilah. Dalam Laskar Pelangi, ilmu pengetahuan tentang sejarah yang tinggi ini ditonjolkan melalui watak Lintang, seorang pelajar genius di SD Muhammadiyah, Belitong. Buktinya :
“misalnya pada negeri yang terdekat yang ditaklukkan tentera Persia pada tahun…” “620 Masehi! Persia merebut kekaisaran Heraklius yang juga berada dalam ancaman pemberontakan Mesopotamia, Sisilia, dan Palestina. Ia juga diserbu bangsa Avar, Slavia dan Armenia.”
Petikan di atas menunjukkan situasi Bu Mus, iaitu guru muda di SD Muhammadiyah sedang mengajar tentang sirah, atau sejarah masyarakat pada zaman dahulu. Lintang dengan bersungguh-sungguh mencelah dan menyatakan tentang pengetahuannya mengenai pelajaran yang sedang dipelajari. Pengetahuan tentang sejarah yangdimiliki oleh Lintang membuatkan semua orang berasa kagum dengan kepintarannya. 

         5.1.2.2 Ilmu Sains
Ilmu sains merujuk kepada ilmu pengetahuan yang teratur (sistematik) yang boleh diuji dan dibuktikan kebenarannya. Hal ini dapat ditonjolkan melalui watak-watak pelajar SD Muhammadiyah yang mempunyai pengetahuan mendalam dalam bidang sains seperti biologi, fizik, kimia dan sebagainya. Buktinya :
“Artinya adalah jika dalam pelajaran biologi kami baru mempelajari fungsi-fungsi otot sebagai subkomponen yang membentuk system mekanik persial sepotong kaki, maka Lintang telah memahami sistem mekanika seluruh tubuh dan ia mampu menjelaskan peran sepotong kaki itu dalam keseluruhan mekanika persendirian dan otot-otot yang terintegrasi.”

Petikan diatas menyatakan pengetahuan Lintang tentang ilmu biologi yang melebihi ilmu yang dimiliki oleh rakan-rakan sebayanya.

5.1.2.3 Ilmu Matematik
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), ilmu matematik merupakan ilmu yang berkaitan dengan kira-kira. Petikan di bawah merupakan bukti penguasaan ilmu matematik yang dimiliki oleh lintang dan pelajar-pelajar di SD Muhammadiyah tersebut.
“13 kali 6 kali 7 tambah 83 kurang 39!” lantang Bu Mus di depan kelas…. Lalu kami tergopoh-gopoh membuka karet yang mengikat segenggam lidi, untuk mengambil tiga belas lidi, mengelompokkannya menjadi enam tumpukan, susah payah menjumlahkan semua tumpukan itu. Hasilnya kembali disusun menjadi tujuh kelompok, dihitung  satu per satu sebagai total dua tahap perkalian…”

5.1.2.4 Ilmu Lingusitik 
Linguistik bermaksud “ilmu atau kajian saintifik tentang bahasa” (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010). Kajian linguistik ini bukan hanya memfokuskan kepada satu bahasa sahaja, malah pengetahuan dalam pelbagai bahasa. Dalam karya Laskar Pelangi, pengetahuan linguistik ini ditonjolkan melalui watak Lintang yang mampu mengusai bukan sahaja bahasa Melayu atau bahasa Indonesia, malah turut menguasai bahasa Inggeris. Buktinya dapat dilihat dalam petikan di bawah :
“Belajar kata terlebih dulu, bukan belajar bahasa, itulah inti paradigm belajar bahsa Inggris versi Lintang. Sebuah ide cemerlang yang hanya terpikirkan oleh orang-orang yang memahami prinsip-prinsip belajar bahasa…”

Petikan di atas menunjukkan cara Lintang mengajar Ikal untuk belajar bahasa Inggeris dengan betul dan mudah. Lintang menunjukkan formula belajar bahasa Inggeris melalui cara belajar bahasa Indonesia yang mampu membuatkan Ikal lebih faham dan tertarik untuk belajar.

            Kesimpulannya, nilai-nilai ilmu ini telah menunjukkan ketinggian ilmu pengetahuan yang dimiliki oleh masyarakat pedalaman dan majoriti masyarakatnya hidup dalam keadaan muskin. Asasnya, nilai ilmu ini menjadi pemangkin dalam keinginan dan keazaman sesebuah masyarakat untuk mengubah taraf hidup mereka. 

5.0 Kesimpulan
Kesimpulannya, novel Laskar Pelangi ini adalah karya yang bersifat pengalaman di mana novel ini digarap oleh Andrea Hinata berdasarkan pengalaman beliau sewaktu kecil. Andrea Hinata menegaskan bahawa novel Lakar Pelangi ini merupakan peristiwa ketika beliau masih kecil di daerah tempatnya iaitu Belitong. Penulis dilihat sangat menekankan mengenai aspek pendidikan yang dapat dilihat melalui kesepuluh watak utama iaitu para laskar pelangi yang bersungguh dalam pelajaran mereka sehingga mampu untuk membuka mata banyak pihak pada ketika itu. Namun begitu, dalam novel Laskar Pelangi ini ditonjolkan nilai, nilai budaya, pandangan hidup dan suasana masyarakat pada ketika itu. Nilai dan pandangan hidup yang ditonjolkan pada ketika ini menggambarkan keadaan sebenar kehidupan masyarakat di daerah Belitong pada ketika itu.
            Novel Andrea Hinata ini dikatakan telah mengubah persepsi pembaca terhadap bidang pendidikan terutamanya di Indonesia. Nilai murni yang ditunjukkan oleh Bu Mus, para laskar pelangi dan Pak Harfan membuktikan bahawa perkara yang mustahhil dapat dicapai dengan adanya iltizam dan semangat yang tinggi. Dapat dilihat bahawa pengorbanan besar yang dilakukan oleh Pak Harfan dan juga Bu Mus mengangkat martabat seorang guru ke peringkat yang lebih tinggi.
            Sebagai kesimpulannya, novel yang telah dihasilkan oleh Andrea Hinata adalah berdasarkan pengalaman beliau ketika beliau masih kecil. Novel Laskar Pelangi ini sememangnya sangat sesuai dijadikan panduan dan iktibar oleh semua lapisan masyarakat terutama dalam bidang pendidikan. Berdasarkan pandangan kami, novel Laskar Pelangi ini boleh dijadikan sebagai novel dalam pelajaran komsas di sekolah supaya dapat memberi semangat dan juga pedoman kepada para pelajar.

Rujukan
Andrea Hirata (2005). Laskar Pelangi. Yogyakarta: Bentang Pustaka

Asrori S. Karni (2008). Laskar Pelangi The Phenomenon: Di Balik Buku Terlaris di Indonesia: Jakarta: Hikmah Publisher

Eko Marini (2010). Analisis Stilistika Novel Laskar Pelangi Karya Andrea Hirata. Universitas Sebelas Maret: Tesis tidak Diterbitkan.

Hairunnaja Najmuddin (2007). Memahami dan Membimbing Remaja Nakal. Kuala Lumpur:
            PTS Publications & Distributors Sdn Bhd

Mohd Rashid Md Idris et.al (2004). Karya Agung Melayu. Tanjong Malim, Perak: Universiti
            Pendidikan Sultan Idris.

Mohd Rashid Md Idris (2011). Nilai Melayu dalam pantun. Perak : Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Mohd Rashid Md Idris, Abd. Rahman Napiah, dan Seri Lanang Jaya Hj. Rohani (2014). Karya agung Melayu. Perak : Universiti Pendidikan Sultan Idris.  

Syed Muhammad Naquib Al-Attas (1972). Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu.
            Kuala Lumpur: Universiti Kebangsaan Malaysia.

_________(2007). Al-Quran dan Terjemahannya. Kuala Lumpur: Pustaka Darul Iman Sdn. Bhd.

No comments:

Post a Comment