BMS 3022
KARYA AGUNG MELAYU
TUGASAN INDIVIDU
GURINDAM DUA BELAS
DISEDIAKAN OLEH:
NOOR FADHILAH BINTI AB. AZIZ
D20111047510
KUMPULAN B
NAMA PENSYARAH : DR. SERI LANANG
JAYA BIN HJ ROHANI
TARIKH PENGHANTARAN: 15 APRIL 2015
1.0 Pengenalan
Gurindam Dua Belas merupakan mahakarya
Raja Ali Haji yang unik dan istimewa kerana gurindam pertawa dan terawal dicipta
oleh beliau dalam bahasa yang indah bertujuan untuk menyebarkan syariat Islam
dan memberikan pengajaran kepada masyarakat. Gurindam Dua Belas mengandungi dua
belas fasal yang mengangkat konsep islamik dalam pelbagai sudut. Gurindam ini
mempunyai kekuatan yang tersendiri dalam menegakkan syiar Islam kepada
masyarakat kerana mempunyai mesej yang sarat dengan nasihat dan pengajaran.
Gurindam ini dilihat relevan dan sebati dengan peredaran zaman meskipun
dikarang pada tahun 1847 oleh Raja Ali Haji. Landasan Islam dan pemikirannya
yang kreatif membentuk Gurindam Dua Belas sebagai mahakarya yang hebat bahkan
pembaharuan aliran Islam dalam sejarah kesusasteraan Melayu. Pengkajian yang
mendalam dilakukan berdasarkan aspek falsafah, pemikiran, kepengarangan dan
estetik bagi mengangkat Gurindam Dua Belas sebagai sebuah karya agung Melayu
yang bersifat universal dan relevan dengan peredaran zaman disamping
memartabatkan karya Islam yang kreatif dan segar sepanjang zaman.
2.0 Falsafah
Falsafah ialah cinta kepada ilmu dan
kebenaran. Secara umumnya, falsafah mempunyai ciri-ciri seperti pemikiran yang
tertinggi dan bertujuan untuk mendapatkan kebenaran. Antara bidang falsafah
ialah etika, metafizika, sejarah, sosial, ekonomi, kosmologi, politik dan
logik. Banyak falsafah yang dapat kita lihat menerusi Gurindam Dua Belas
seperti kosmologi, pengetahuan, politik, etika, sosial dan juga logik.
Falsafah
kosmologi
Kosmologi tentang
kejadian, peristiwa dan keadaan kemanusiaan pada masa lampau dalam kaitannya
dengan masa kini. Raja Ali Haji menekankan dalam fasal yang pertama tentang
manusia perlu mengenali diri sendiri untuk mengenali Tuhan, iaitu Allah. Beliau
meletakkan manusia akan mengharungi dugaan yang banyak di dunia dan akan
menghadapi akhirat di suatu masa kelak bagi menghitung segala perbuatan mereka.
Contohnya seperti dalam gurindam di bawah;
Barang siapa tiada memegang agama
Segala-gala tiada boleh dibilang nama
Barang siapa mengenal yang empat
Maka yaitulah orang yang ma’rifat
Barang siapa mengenal Allah
Suruh dan tegaknya tiada ia menyalah
Barang siapa mengenal diri
Maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri
Barang siapa mengenal dunia
Tahulah ia barang yang terpedaya
Barang siapa mengenal akhirat
Tahulah ia dunia mudharat
Falsafah
politik
Falsafah politik ialah aplikasi
dan tujuan sistem pemerintahan sesebuah negara. Raja Ali Haji turut meletakkan
politik sebagai satu falsafah yang penting dalam Gurindam Dua Belas berdasarkan
fasal kedua belas seperti yang berikut;
Raja mufakat dengan menteri
Seperti kebun berpagarkan duri
Betul hati kepada raja
Tanda jadi sebarang kerja
Hukum adil atas rakyat
Tanda raja beroleh inayat
Kasihkan orang yang berilmu
Tanda rahmat atas dirimu
Hormat akan orang yang pandai
Tanda mengenal kasa dan cindai
Ingatkan dirinya mati
Itulah asal berbuat bakti
Akhirat itu terlalu nyata
Kepada hati yang tidak buta
Falsafah politik dalam
gurindam di atas menunjukkan hubungan antara raja dan menteri adalah saling
menjaga dan melindungi serta bekerjasama. Raja atau pemerintah yang baik
digambarkan mendapat petunjuk dari Allah dengan berlaku adil kepada rakyatnya
selain hukum yang dijatuhi rakyat menepati hak asasi manusia sejagat. Beliau
juga menyelitkan orang yang berilmu dipandang mulia oleh Allah dan menyeru agar
saling menghormati antara makhluk bahkan Raja Ali Haji menyifatkan orang yang yakin
dengan hari akhirat adalah orang yang mempunyai hati yang celik. Oleh hal yang
demikian, gurindam tersebut berpaksikan falsafah politik yang cukup kuat bagi
memastikan sistem pemerintahan berjalan seperti yang dituntut oleh syarak dan
hukuman berlandaskan kemanusiaan.
Falsafah
etika
Falsafah etika
berkaitan dengan moral, pendidikan dan pengajaran. Raja Ali Haji memberikan
penekanan yang cukup besar tentang moral kerana beliau menegakkan ilmu tasawuf
sebagai satu landasan dalam membentuk peribadi dan akhlak manusia sejagat
melalui Gurindam Dua Belas. Contoh yang dapat dilihat menerusi fasal ketiga
seperti yang berikut;
Apabila terpelihara mata
Sedikitlah cita-cita
Apabila terpelihara kuping
Khabar yang jahat tiadalah damping
Apabila terpelihara lidah
Niscaya dapat daripadanya faedah
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan
Daripada segala berat dan ringan
Apabila perut terlalu penuh
Keluarlah fi’il yang tidak senonoh
Anggota tengah hendaklah ingat
Di situlah banyak orang yang hilang semangat
Hendaklah peliharakan kaki
Daripada berjalan yang membawa rugi
Gurindam
diatas menjelaskan bahawa orang yang bijak menggunakan nikmat anggota badan
yang dikurniakan oleh Allah ke jalan kebenaran akan peroleh manfaat dan
kebaikan. Penyalahgunaan nikmat atau kuasa yang ada akan mengakibatkan mudarat
kepada diri sendiri dan juga orang lain. Raja Ali Haji menegaskan bahawa moral
yang tinggi atau kawalan nafsu yang baik dalam melakukan sesuatu pekerjaan akan
membuahkan hasil yang baik. Hal ini demikian kerana moral atau integriti
penting dalam pembentukan jati diri sebagai muslim yang berubah ke rah yang
lebih sempurna selain setiap nikmat yang dikurniakan mempunyai tanggungjawab
yang berbeza bahkan seseorang itu mestilah menjalankan amanah dengan baik dan
adil. Selain itu, Raja Ali Haji meletakkan satu syariat yang amat dituntut kepada
ummat manusia yang beragama Islam, iaitu Rukun Islam sebagai benteng keutuhan
iman dan panduan hidup dalam mendapatkan keberkatan ibadah mereka. Perkara
tersebut dapat dilihat dalam fasal kedua seperti yang berikut;
Barang siapa mengenal yang tersebut
Tahulah ia makna takut
Barang siapa meninggalkan sembahyang
Seperti rumah tiada bertiang
Barang siapa meninggalkan puasa
Tidaklah mendapat dua termasa
Barang siapa meninggalkan zakat
Tiadalah hartanya beroleh berkat
Barang siapa meninggalkan haji
Tiadalah ia menyempurnakan janji
Falsafah
sosial
Raja Ali Haji turut menekankan falsafah
sosial dalam gurindam tersebut, iaitu tentang gambaran kehidupan realiti
manusia yang kontekstual. Realiti kehidupan dalam masyarakat mengharungi
pelbagai dugaan dan ujian oleh Allah, namun sifat mazmumah yang wujud dalam
diri manusia yang zalim, suka mengumpat, suka mengambil hak orang lain dan
sebagainya antara realiti sosial dalam masyarakat yang sering berlaku. Raja Ali
Haji menyifatkan manusia sentiasa dikawal oleh nafsu, jadi mereka haruslah
meletakkan iman dan agama sebagai tonggak utama dalam melakukan setiap
pekerjaan. Contoh yang dapat dilihat menerusi fasal keempat seperti di bawah;
Hati itu kerajaan di dalam tubuh
Jikalau zalim segala anggota tubuh pun rubuh
Apabila dengki sudah bertanah
Datanglah daripadanya beberapa anak panah
Mengumpat dam memuji hendaklah pikir
Di situlah banyak orang yang tergelincir
Pekerjaan marah jangan dibela
Nanti hilang akal di kepala
Jika sedikitpun berbuat bohong
Boleh diumpamakan mulutnya itu pekung
Tanda orang yang amat celaka
Aib dirinya tiada ia sangka
Falsafah
logik
Falsafah logik ialah pemikiran yang rasional,
takulan dan sebab musabab. Raja Ali Haji meletakkan tabiat atau perilaku
manusia perlu dididik dengan sempurna sejak dari kecil lagi supaya tidak
mengundang musibah atau kemudaratan pada diri sendiri kelak. Contoh gurindam
dapat dilihat dalam fasal ketujuh seperti yang berikut;
Apabila banyak berkata-kata
Di situlah jalan masuk dusta
Apabila banyak berlebih-lebihan suka
Itu tanda hampirkan duka
Gurindam di atas
menunjukkan sebab musabab yang diperolehi seseorang hasil daripada tindakan
yang diambil. Raja Ali Haji menjelaskan secara logik bahawa orang yang bercakap
terlalu banyak akan membuka jalan yang dusta, iaitu seseorang itu akan
berbohong atau menokok tambah hasil percakapannya sehingga menyebabkan fitnah
ataupun sikap tidak jujur berlaku. Selain itu, orang yang terlalu berharap
kepada sesuatu tanpa ada inisiatif lain akan menghadapi kekecewaan jika tiada
persediaan untuk mengdepani sebarang kemungkinan. Secara logiknya, golongan
muda kebiasaannya menghadapi situasi sebegini sehingga memudaratkan diri bahkan
tidak meletakkan agama sebagai landasan hidup selepas menghadapi kegagalan
dalam kehidupan.
3.0 Pemikiran
Raja Ali Haji mempunyai pemikirannya
yang tersendiri dalam penghasilan Gurindam Dua Belas, iaitu keislaman yang
menekankan ilmu tasawuf dan keintelektualan Melayu. Beliau menekankan unsur
keagamaan dalam karya berdasarkan pemikiran Imam Al Ghazali khususnya kitabnya
Ihya Ulumuddin (Membangkitkan Kembali Ilmu-ilmu Islam) yang menggunakan logik
dan pemikiran yang mendalam. Raja Ali Haji menegaskan orang Islam ditekankan
tentang kepentingan moral untuk meningkatkan keimanan dan tingkah laku manusia
dalam kehidupan sosialnya. Banyak contoh yang dapat dilihat berdasarkan
Gurindam Dua Belas seperti di bawah;
Kejahatan diri disembunyikan
Kebajikan diri diamkan
Ke’aiban orang jangan dibuka
Ke’aiban diri hendaklah sangka
Akhirat itu terlalu nyata
Kepada hati yang tidak buta
Gurindam Dua Belas
mengandungi dua belas fasal yang membincangkan pelbagai persoalan kehidupan
manusia, sama ada kehidupan di dunia, mahupun di akhirat. Antara persoalan yang
terkandung dalam puisi tersebut termasuklah mengenai akidah dan tasawuf,
syariat rukun Islam, kepentingan akhlak, serta konsep pemerintahan. Setiap
fasal dilihat berupaya menyentuh jiwa kesedaran masyarakat, sekaligus memainkan
peranan penting bagi membentuk nilai keperibadian insan berlandaskan syariat
Islam. Nilai-nilai Islam yang disusun dan digarap dalam Gurindam Dua Belas,
secara tidak langsung mencerminkan contoh insan yang memiliki kualiti serta
jati diri yang indah dan sempurna.
Raja Ali Haji
meletakkan ilmu tawasuf sebagai cara untuk membersihkan unsur-unsur yang boleh
melemahkan gaya hidup dan perkara yang boleh mengikis intelektual dalam diri
seseorang terutamanya muslim. Hal ini demikian kerana, Gurindam Dua Belas
menekankan ilmu tasawuf sebagai ilmu kerohanian yang berfungsi untuk mencapai
jalan kebenaran atau Tauhid melalui pembentukan aqidah dan akhlak melalui
penyucian diri dan hati dengan mengenal Allah. Penekanan ajaran tasawuf melalui
Gurindam Dua Belas berdasarkan moral dan etika dianggap jalan yang terbaik bagi
beliau untuk memperbaiki akhlak dan peribadi ummat Islam selaras dengan
perkembangan persekitaran seperti kuasa, pangkat dan pengaruh. Gurindam
tersebut istimewa kerana seiring dengan perkembangan akhlak remaja pada masa
kini dan menjadi pengajaran dan pembentuk moral secara tidak langsung melalui
setiap fasal yang dikarang oleh Raja Ali Haji yang merangkumi segala aspek.
Intelektual Melayu juga
diangkat sebagai salah satu pemikiran Raja Ali Haji, iaitu orang Melayu yang
sememangnya mempunyai personaliti dan identiti sebagai muslim yang sejati
dengan mengamalkan syariat dan tuntutan Islam. Gurindam Dua Belas menunjukkan
orang Melayu sebagai individu yang berintelektual dari segi akhlak, sosial,
politik dan sebagainya bukan sahaja luaran bahkan dalaman diri orang Melayu yan
beragama Islam itu sendiri seperti yang dapat dilihat dalam gurindam di bawah;
Jika hendak mengenal orang berbangsa
Lihat kepada budi dan bahasa
Jika hendak mengenal orang yang berbahagia
Sangat memeliharakan yang sia-sia
Jika hendak mengenal orang mulia
Lihatlah kepada kelakuan dia
Jika hendak mengenal orang yang berilmu
Bertanya dan belajar tiadalah jemu
Jika hendak mengenal orang yang berakal
Di dalam dunia mengambil bekal
Jika hendak mengenal orang yang baik perangai
Lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai
4.0 Kepengarangan
Menurut Mohd Rashid Md. Idris et. al (2014:96), kepengarangan merujuk
kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang itu dalam
berkarya. Raja Ali Haji bin Raja Haji Ahmad, merupakan salah seorang tokoh
pujangga Melayu yang dilahirkan dalam keluarga bangsawan di Pulau Penyengat,
Riau. Beliau merupakan cucu kepada Raja Haji, atau lebih dikenali sebagai
Marhum Teluk Ketapang yang syahid di Melaka sewaktu berperang menentang
Belanda. Salasilah beliau kemudiannya disusurgalurkan lagi hingga kepada Daeng
Chelak, salah seorang daripada lima daeng yang memainkan peranan penting dalam
sistem politik di bahagian Barat alam Melayu suatu ketika dahulu (Mohd Taib
Osman, 1976).
Pengaruh dan ketokohan
beliau dalam bidang keilmuan bermula semenjak kecil lagi apabila beliau
mendalami ilmu bahasa dan keagamaan di Mekah. Pada zaman pemerintahan Raja Ali,
beliau memainkan peranan sebagai perdana menteri dan penasihat agama, sesuai
dengan kebolehan beliau yang menguasai ilmu nahu, usuluddin, fiqh, dan tasawuf
(Rahman Shaari dan Mohd Pozi Haji Masurori, 1988). Dalam bidang penulisan pula,
Raja Ali Haji merupakan penulis pertama yang memberi definisi lengkap mengenai
gurindam. Istilah gurindam sebelum itu tidak memiliki ciri dan bentuk yang
khusus, sebaliknya hanya dianggap sebagai ungkapan puisi biasa yang
berbeza daripada pengucapan seharian. Selain itu, beliau juga merupakan
pengarang Melayu pertama yang mengaplikasikan sistem pentarikhan ke dalam karya
secara tepat dan jelas.
Kehebatan Raja Ali Haji
sebagai tokoh pujangga Melayu juga terserlah melalui hasil tulisannya yang
pelbagai. Kearifan beliau tidak sekadar terhad dalam bidang agama semata-mata,
sebaliknya beliau turut berkarya dalam lapangan disiplin ilmu yang lain seperti
bahasa, sejarah, dan ketatanegaraan. Antara karya yang dihasilkan oleh beliau
termasuklah Gurindam Dua Belas pada tahun 1864. Dalam himpunan karya
beliau, Gurindam Dua Belas mempunyai kedudukannya yang tersendiri.
Meskipun dalam bentuknya yang ringkas, kelebihan Gurindam Dua Belas adalah
terletak kepada daya pemikiran dan falsafahnya yang tinggi. Gurindam tersebut
mempunyai 12 pasal utama. Setiap fasal menekankan keutamaan agama Islam sebagai
pegangan hidup manusia dalam aspek yang berbeza. Raja Ali Haji mengembangkan
Gurindam Dua Belas bermula daripada kejadian manusia yang diciptakan Allah
untuk mencari kebenaran dan taat akan suruhan-Nya berpandukan Al-Quran,
ditekankan secara mendalam tentang aqidah dan akhlak dari aspek diri individu
itu sendiri, ibu bapa, masyarakat dan tanggungjawab sebagai bangsa yang
beragama Islam serta pengakhiran manusia, iaitu yakin akan datangnya kematian. Kronologi
tersebut dapat dilihat seperti perincian setaip fasal di bawah;
Gurindam
Fasal Yang Pertama
Enam gurindam yang terdapat dalam fasal
ini menekankan agama Islam sebagai agama atau pegangan hidup yang utama dalam
menjalani kehidupan. Pengarang menjelaskan manusia yang mengenal Tuhan, iaitu
Allah akan memilih jalan yang baik, mengenali asal usul kejadian manusia akan
mengenali Maha Penciptanya serta mengetahui akan dunia dan akhirat.
Gurindam
Fasal Yang Kedua
Fasal tersebut mengandungi lima gurindam
yang merujuk kepada Rukun Islam bagi ummat manusia yang menganut agama Islam.
Perkara pertama yang ditekankan oleh pengarang ialah manusia yang sudah
mengenali Tuhan mereka, iaitu Allah akan berasa takut akan kekuasaan-Nya dengan
mengaku bahawa Allah adalah Tuhan sekalian alam dan nabi Muhammad itu pesuruh
Allah ataupun dikenali sebagai lafaz syahadah. Kedua, kewajipan menunaikan
solat yang dianggap sebagai tiang agama. Ketiga, kewajipan mengerjakan ibadah
berpuasa selama sebulan di bulan Ramadhan. Keempat, ummat Islam diwajibkan
mengeluarkan zakat untuk keberkatan harta mereka dan kelima ialah kewajipan
menunaikan haji yang sempurna.
Gurindam
Fasal Yang Ketiga
Fasal tersebut mengandungi tujuh
gurindam yang menekankan manusia untuk menggunakan nikmat yang dikurniakan
Allah dengan jalan yang betul. Manusia ditegaskan untuk memelihara anggota
seperti mata, telinga, lidah, tangan, kaki, perut dan akal bagi menggelakkan perkara
yang tidak baik berlaku. Hal ini demikian kerana, pengarang menekankan bahawa
nikmat anggota yang dikurniakan tersebut akan membawa manusia sama ada ke jalan
mudarat ataupun ke jalan yang lurus berdasarkan imanatau kehendak manusia itu
sendiri.
Gurindam
Fasal Yang Keempat
Fasal tersebut mengandungi sebelas
gurindam yang menekankan sifat dan sikap manusia yang boleh membawa kemudaratan
kepada diri sendiri dan masyarakat sekeliling. Antara sifat yang mazmumah yang
ditekankan oleh pengarang seperti zalim, dengki, mengumpat, pemarah, berbohong,
bakhil, kasar, takbur dan bercakap tidak sopan.
Gurindam
Fasal Yang Kelima
Fasal tersebut mengandungi enam gurindam
yang menekankan cara mengenali orang yang baik dan soleh melalui personaliti
dan keterampilan diri yang dimiliki oleh mereka. Contohnya, personaliti orang
yang peramah, bahagia, mulia, berilmu, berakal dan berperilaku yang baik.
Gurindam
Fasal Yang Keenam
Fasal tersebut mengandungi lima gurindam
yang menekankan manusia perlu memilih orang yang akan membawa mereka ke arah
jalan yang bermanfaat. Pengarang menegaskan pembaca perlu mencari sahabat,
guru, isteri, kawan dan abdi yang baik supaya bermanfaat untuk diri sendiri
kelak.
Gurindam
Fasal Yang Ketujuh
Fasal tersebut mengandungi sebelas
gurindam yang menekankan adab dan tindakan yang perlu dilakukan semasa berkomunikasi
atau membuat pilihan untuk melakukan sesuatu tindakan. Pengarang menegaskan
adab dan tindakan yang diambil oleh seseorang akan mempengaruhi kesan yang akan
diterima oleh mereka.
Gurindam
Fasal Yang Kelapan
Fasal tersebut mengandungi tujuh gurindam
yang menekankan tingkahlaku mazmumah yang diamalkan sehingga memudaratkan diri,
masyarakat dan mengurangkan iman. Antaranya, sikap khianat, penganiayaan,
bermuka-muka, syirik, dan membuka aib orang lain.
Gurindam
Fasal Yang Kesembilan
Fasal tersebut mengandungi tujuh
gurindam yang menekankan manusia yang tidak mempunyai pegangan agama dan
terpengaruh dengan muslihat syaitan. Pengarang menegaskan manusia yang lalai
dan leka serta tidak mengendahkan tuntutan agama menjadikan syaitan
bermaharajalela dalam diri mereka berbanding orang yang suka menuntut ilmu dan
orang tua yang berhemat.
Gurindam
Fasal Yang Kesepuluh
Fasal tersebut mengndungi empat gurindam
yang menekankan tanggungjawab dan adab dengan ibubapa dan kawan. Pengarang
menegaskan bahawa anak-anak tidak boleh menderhakai bapa dan mereka perlu
menghormati ibu. Anak-anak perlu bertanggungjawab dan tidak lalai supaya boleh
membantu ibubapa di masa kelak dan adab bersama rakan-rakan.
Gurindam
Fasal Yang Kesebelas
Fasal tersebut mengandungi enam gurindam
yang menekankan adab dan tindakan yang baik adalah perkara yang penting dalam
bermasyarakat. Pengarang menegaskan sikap membalas jasa, sifat ketua yang baik,
bekerja dengan berhemah, berfikir sebelum bertindak, tidak memperbodohkan diri
sendiri dan beradab sopan sangat penting dalam bermasyarakat.
Gurindam
Fasal Yang Keduabelas
Fasal yang terakhir mengandungi tujuh
gurindam yang menekankan tanggungjawab pemerintah terhadap rakyatnya, beramal
sebelum kematian dan yakin dengan hari akhirat sebagai orang Islam.
5.0 Estetika
Menurut Mohd Rashid Md. Idris et. al (2014:96), estetik berhubung
kaitkan dengan persoalan keindahan yang menjadi dasar karya sastera; ia
membicarakan unsur keindahan pembinaannya, bahasanya dan pengalaman atau
keseronokan pembaca semasa membaca karya tersebut. Menurut beliau lagi,
estetika merujuk kepada yang bernilai dan bermanfaat serta penikmatan yang
mempesonakan atau penglihatan yang memukau, yang cepat menawan perasaan dan
terpahat dalam pemikiran.
Dalam
ungkapan yang padat, Raja Ali Haji masih mampu menggabungjalinkan unsur
estetika luaran dan keindahan dalaman. Istilah dan gaya bahasa yang digunapakai
tidak bersifat lokal semata-mata, sebaliknya turut dipengaruhi pengaruh dan
susunan nahu bahasa Arab (Shafie Abu Bakar, 1996). Contoh susunan nahu
Arab seperti yang gurindam di bawah;
Barang siapa mengenal yang
empat
Maka yaitulah orang yang ma’rifat
Barang siapa mengenal Allah
Suruh dan tegaknya tiada ia menyalah
Barang siapa mengenal diri
Maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri
Barang siapa mengenal dunia
Tahulah ia barang yang terpedaya
Istilah ‘Barang siapa’
adalah salah satu nahu yang digunakan dalam bahasa Arab atau terjemahan
daripada ayat Al- Quran. Raja Ali Haji banyak mengulang frasa ‘barang siapa’ di
dalam penulisan karyanya bagi menunjukkan sekelompok manusia yang melakukan
kejahatan mahupun kebajikan. Ini sebagai penegasan dalam karyanya untuk
menyedarkan pembaca tentang Islam. Bahasa yang digunakan tepat dan indah tanpa
menyelitkan unsur bahasa yang kasar. Beliau menggunakan bahasa Melayu klasik
yang memiliki nilai keilmuan yang tinggi dalam menyampaikan mesej kepada
pembaca.
Raja Ali Haji menerapkan unsur
perhubungan Tuhan dengan manusia serta tanggungjawab manusia terhadap nikmat
yang dikurniakan sebagai orang Islam. Setiap fasal yang dikarang oleh beliau
mengandungi unsur Islam yang sangat tinggi sebagai satu peringatan kepada
manusia agar sentiasa mengamalkan amar makruf nahi mungkar seperti yang
disarankan dalam agama Islam. Setiap baris gurindam mengandungi maksudnya yang
tersendiri untuk membina jati diri muslim yang sempurna.
Menurut Sulaiman Masri, Abdullah
Yusof dan Mohd Ra’in Shaari (2006), gurindam berasal daripada bahasa Sanskrit
yang merupakan puisi Melayu tradisional yang berbentuk bukan naratif. Gurindam
dianggap puisi yang terikat dan bentuknya dua baris serangkap. Rima akhir
adalah sama, iaitu a-a. Baris pertama
gurindam disebut syarat manakala baris kedua gurindam disebut jawab. Contoh
yang yang dapat dilihat seperti yang berikut;
Barang siapa mengenal yang tersebut
Tahulah ia makna takut
Gurindam mengandungi
pemerian tentang perkara yang serius seperti falsafah dan keagamaan. Justeru
gurindam tidak berjenaka, tidak menyindir, tidak memperkatakan undang-undang
atau mengubati penyakit. Gurindam merupakan puisi yang ditulis untuk dibaca dan
dihayati. Ia berfungsi untuk menyampaikan pendidikan seperti iman dan moral
yang baik. Jadi, Gurindam Dua Belas menepati pemikiran Raja Haji Haji untuk
mengangkat Islam sebagai asas pembinaan bahasa estetikanya dalam menyampaikan
ilmu tasawuf.
Antara gaya bahasa yang
digunakan dalam Gurindam Dua Belas ialah simile, sinkope, bahasa Arab, bahasa
klasik dan bahasa kiasan. Simile ialah perumpamaan yang disandar pada sesuatu.
Penggunaan seperti dan umpama dalam gurindam, iaitu seperti rumah tiada bertiang, boleh diumpamakan mulutnya itu pekung,
mulutnya itu umpama ketor dan seperti kebun berpagarkan duri. Selain
itu, penggunaan sinkope dalam gurindam seperti singkatan perkataan kamu dan tidak. Antara contoh yang dapat dilihat ialah cahari olehmu akan sahabat dan tahu pekerjaan tak baik tetapi dikerjakan.
Penggunaan bahasa Arab
dalam Gurindam Dua Belas seperti ma’rifat,
Allah, mudharat, zakat, fi’il, adil, hujjah dan inayat. Penggunaan bahasa klasik
juga terdapat dalam gurindam tersebut seperti cahari, yaitulah, termasa, niscaya, pikir, mufakat
dan pasal. Antara bahasa kiasan yang
terdapat di dalam gurindam tersebut seperti yang boleh menyerahkan diri yang membawa makna isteri yang akan
mengikut kata-kata dan suruhan suaminya selagi tidak melanggar syarak manakala tanda
mengenal kasa dan cindai
bererti seseorang tidak membezakan seseorang berdasarkan paras rupa ataupun
kedudukan kerana adalah sama di sisi Allah sebagai hamba-Nya.
Pengalaman
estetika semasa membaca dan menghayati Gurindam Dua Belas ialah sangat
mengagumkan kerana Raja Ali Haji berjaya menyuntik perasaan kesedaran dalam
diri pembaca terhadap mesej yang disampaikan berkaitan keislaman dan
keintelektualan orang Melayu yang beragama Islam. Pembaca yang memiliki daya
fikir yang tinggi akan menganggap gurindam ini sebagai satu nasihat dan teguran
yang sangat estetik dalam pembinaan bahasanya namun jelas makna yang cuba
disampaikan pembaca. Dengan adanya gurindam yang berkonsepkan Islam seperti
Gurindam Dua Belas, akan membuka minda masyarakat terutamanya golongan muda
untuk meletakkan agama sebagai tonggak utama dalam kehidupan.
6.0 Kesimpulan
Tuntasnya,
Gurindam Dua Belas meletakkan Islam sebagai kekuatan utama dalam pembinaan dalam
setiap fasal sebagai satu nilai moral dan etika islamik yang cukup tinggi dan
unik. Raja Ali Haji mengangkat Islam sebagai satu landasan dalam berkarya bagi
menyuburkan syiar Islam dalam bentuk gurindam bukan sahaja sebagai hiburan
dalam masyarakat bahkan nasihat dan pengajaran yang cukup mendalam bagi membina
keperibadian muslim dan Islam yang unggul. Raja Ali Haji menggambarkan ummat
Islam yang mengharungi pelbagai mehnah dan tribulasi dalam kehidupan wajar
menjadikan Gurindam Dua Belas sebagai sempadan untuk pembentukan moral dalam
diri.
BIBLIOGRAFI
Mohd
Rashid Md. Idris, Abd. Rahman Napiah dan Seri Lanang Jaya Hj. Rohani, (2014). Karya Agung Melayu. Tanjong Malim:
Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Mohd
Taib Osman, (1976). Panduan Pengumpulan
Tradisi Lisan Malaysia. Kuala Lumpur: Kementerian Kebudayaan, Belia dan
Sukan.
Rahman
Shaari dan Mohd Pozi Hj Masurori, (1988). Rangkaian
Puisi Klasik. Kuala Lumpur: Teks Publishing.
Raja Ali Haji, (1847). Gurindam 12. Pulau Penyengat: Yayasan
Tuanku Chalil.
Shafie
Abu Bakar, (1996). Gurindam: Citra
Kepenyairan Raja Ali Haji. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Sulaiman
Masri, Abdullah Yusof dan Mohd Ra’in Shaari, (2006). Bahasa Melayu: Dimensi Pengajaran dan Pembelajaran. Kuala Lumpur:
Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment