Analisis Tuhfat Al-Nafis

1.0 Pengenalan


Tuhfat al Nafis merupakan sebuah karya Raja Ali Haji yang menceritakan susur galur sejarah orang Bugis di Melaka, Johor dan juga Riau. Raja Ali Haji menekankan konsep historigrafi tentang perihal orang Bugis dalam penjajahan dan penaklukan yang mengandungi bayak siri peperangan antara Raja Melayu dan Raja Bugis. Buku tersebut adalah hasil daripada catatan Raja Haji Ahmad, iaitu ayahanda kepada Raja Ali Haji, setelah Raja Haji Ahmad wafat maka tugas penulisan disambung oleh Raja Ali Haji.

           Di dalam Tuhfat Al Nafis banyak menyelitkan unsur sejarah yang mencatatkan peristiwa dan pentarikhan yang tepat. Gaya kepengarangan beliau yang lebih objektif kepada mengangkat martabat dan keagungan orang Bugis kepada beliau sendiri berketurunan Bugis. Bahkan setiap bab, Raja Ali Haji memperincikan secara mendalam tentang hubungan kerabat dan peristiwa yang mengangkat orang Bugis sebagai pemerintah Johor yang meluaskan kuasa pemerintahan melalui pengembaraan, pelayaran dan peperangan bersiri.

           Buku ini banyak menerapkan unsur keislaman setelah kedatangan pedagang Arab dari Jeddah atas sebab kekayaan perdagangan di Johor. Pada permulaannya, pengarang mengisahkan tentang keruntuhan empayar di Melaka dan kezaliman raja Melayu yang saling berbunuhan untuk mendapat takhta dan menggunakan cara yang salah untuk berkuasa dalam pemerintahan.



           Berdasarkan pengkajian yang telah kami lakukan, banyak pemikiran yang diutarakan oleh Raja Ali Haji dalam mengangkat orang Bugis. Beliau menggunakan gaya kepengarangan yang berbeza berbanding karyanya yang lain bahkan buku ini dijadikan rujukan utama dalam pengkajian sejarah Johor. Selain itu estetika dalam pengarangan beliau tampak lebih segar dengan elemen Islam yang tinggi selain kebudayaan dan pandangan hidup. Karya ini memaparkan pelbagai ilmu yang bertepatan dengan ciri sesebuah karya yang agung. Jadi, pengkajian ini membawa banyak penemuan yang baru dan menunjukkan kepengarangan Raja Ali Haji adalah subjektif berdasarkan pandangan pembaca.


2.0 Pemikiran dalam Tuhfat Al-Nafis

Pemikiran bermula dengan idea, yang kemudiannya dimatangkan oleh pengarang menjadi subjek, akhirnya menjadi buah-buah fikiran yang bernas dan signifikan. Setiap pengarang mempunyai cara yang tersendiri memilih bahan, mengejapkannya dan kemudian menjelmakannya menjadi mesej, mutiara dan permata karya.

Karya Tuhfat al-Nafis karya Raja Ali Haji merupakan sebuah sastera sejarah bersifat pro-bugis yang berkisar salasilah raja Melayu dan Bugis, kedatangan Bugis ke alam Melayu serta peristiwa-peristiwa penting yang melibatkan masyarakat Bugis dalam percaturan politik di alam Melayu. Secara umumnya, karya Raja Ali Haji ini sarat dengan pelbagai aspek yang menjadikannya sebuah karya bercorak sejarah yang unik termasuklah dalam aspek pembinaan jati diri bangsa, pembetukan masyarakat, pendidikan, pemikiran, kritikan sosial dan peranan wanita. Dalam kebanyakan hal, suku Bugis cuba dilihat sebagai satu bangsa yang kuat dan berjaya, selain mempengaruhi banyak perkara dan keputusan di alam Melayu.

            Antara pemikiran Raja Ali Haji yang dilihat bersifat pro-bugis dalam penulisannya dalam Tuhfat al-Nafis termasuklah apabila beliau mendakwa bahawa Hang Tuah yang merupakan seorang panglima dalam zaman Kesultanan Melayu Melaka itu adalah merupakan seorang yang berketurunan Bugis. Dalam satu bahagian yang lain, Raja Ali Haji juga dilihat mengangkat darjat suku Bugis dengan menyatakan bahawa orang-orang Bugis adalah merupakan keturunan baginda Nabi Muhammad S.A.W.

Pengarang Tuhfat al-Nafis, Raja Ali Haji bersifat antagonis terhadap suku kaum Melayu dan suku kaum Minangkabau. Tuhfat al-Nafis juga menyentuh mengenai pemakaian raja-raja dan masyarakat Melayu pada zaman kesultanan Melayu. Pengarang membuat penelitian mengenai falsafah pemakaian dalam karya Tuhfat al-Nafis. Contohnya jenis pemakaian Diraja yang terdapat dalam karya:

“Syahadan baginda Sultan Muhammad Syah inilah raja Melayu mula-mula meletakkan adat Melayu seperti kekuningan yang tertentu kepada raja jua; melainkan kekuningan itu jika diambilkan baju dan kain dan destar, maka (yang) ((tiga)) perkara itu boleh”
                                                                                                             (Tuhfat al-Nafis, 1998: 8)

            Petikan di atas menunjukkan kepada pembaca akan punca bagaimna tercetusnya adat istiadat dalam golongan diraja seperti penggunaan warna kuning yang dikhusukan untuk golongan diraja dan penggunaan balairung dan seri balai ketika mengadap sultan dan raja muda. Isi yang ingin disampaikan oleh pengarang ialah supaya  pembaca melihat dan mengetahui adat istiadat dan seterusnya memberi gambaran bahawa terdapat keistimewaan yang tersendiri bagi golongan atasan atau raja pada ketika itu serta menunjukkan perbzaan antara rakyat biasa dan golongan pemerintah pada ketika masa itu.

Seterusnya, pemikiran Raja Ali Haji dalam mengarang Tuhfat al-Nafis lebih cenderung untuk meletakkan objektif sejarah ketika menulis. Walaupun beliau dilihat sebagai seorang yang bersifat pro-bugis, namun penulisannya masih lagi menggunakan sumber-sumber luar dalam menguatkan hasil penulisannya. Menurut Muhammad Yusoff Hashim (1988), antara sumber luar yang menjadi rujukan Raja Ali Haji termasuklah sumber dari Terengganu, Siak, Selangor dan Pontianak. Selain itu, sumber dalaman yang digunakan oleh Raja Ali Haji termasuklah catatan-catatan yang sedia ada dalam istana Riau serta hikayat-hikayat Bugis dari Sulawesi dan Makassar.

Walaupun Tuhfat al-Nafis adalah sebuah karya sejarah, unsur-unsur metos, dongeng dan lagenda masih mempengaruhi karya ini. Namun, unsur metos yang terkandung dalam karya ini tidak banyak kerana Raja Ali Haji lebih mementingkan kebenaran daripada kepalsuan. Pada bahagian awal karya ini, Raja Ali Haji telah menceritakan kelebihan, kehebatan dan keajaiban yang berlaku mengenai kelahiran atau asal usul keturunan raja-raja. Karya Tuhfat al-Nafis ini juga ada mengisahkan kisah Daeng Celak bermimpi. Mimpi itu kononnya menjadi satu petanda dan ramalan penguasaan dan kebesaran yang akan dicapai oleh keluarga Bugis lima bersaudara di alam Melayu. Unsur fiksi atau imaginasi sebegini sememangnya dapat memperlihatkan kebesaran keturunan Bugis. Penulisan Raja Ali Haji juga boleh dijadikan manifestasi corak pemikiran masyarakat pada zaman itu yang sememangnya memandang raja sebagai manusia yang mempunyai kelebihan.

Pemikiran Raja Ali Haji dalam penulisannya adalah berbeza dengan penulisan hikayat-hikayat sebelumnya. Walaupun tujuan penulisan Tuhfat al-Nafis masih berkisar pada salasilah raja-raja Melayu dan Bugis, namun penulisannya menggambarkan peristiwa-peristiwa yang telah berlaku yang ditulis dengan lebih memberikan tumpuan kerana sebab musabab suatu peristiwa itu berlaku. Selain itu, bagi memastikan penulisan beliau dianggap benar dan tepat, Raja Ali Haji juga dilihat cuba meletakkan penggunaan tarikh dalam peristiwa yang dicatatkan dalam karyanya itu.

Seterusnya, berdasarkan peristiwa yang telah dicatatkan oleh Raja Ali Haji dalam penulisannya, pemikiran masyarakat Bugis dilihat sebagai seorang yang berfikiran oportunis kepada peluang dan keadaan yang ada dalam pelbagai peristiwa. Masyarakat Bugis dalam penghijrahan mereka keluar dari Makassar dalam kisah Daeng Lima Bersaudara telah menunjukkan bagaimana mereka mampu untuk mengambil kesempatan ke atas pertikaian yang berlaku antara Sultan Bendahara Tun Abdul Jalil dan Raja Kechil dari Siak yang cuba untuk merebut takhta kerajaan Johor-Riau. Disebabkan kepintaran Daeng Merewah lima bersaudara, akhirnya mereka berjaya mendapatkan kuasa politik dalam istana Johor dengan memegang jawatan Yamtuan Muda. Raja Ali Haji dalam Tuhfat al-Nafis turut menjelaskan bagaimana berkuasanya Yamtuan Muda dalam istana Johor pada ketika itu. Menurutnya dalam karya Tuhfat al-Nafis,

Yamtuan Besar (Sultan) menjadi seperti perempuan sahaja; jika diberi makan baharu makan ia; Yamtuan Muda menjadi seperti laki-laki; dan jika datang satu-satu hal atau apa jua bicara melainkan apa kata Yamtuan Muda”.

Berdasarkan peristiwa tersebut, ternyatalah bentuk pemikiran suku Bugis yang dilihat pandai mengambil peluang yang diperoleh mereka dalam meneruskan kehidupan mereka setelah kejatuhan Bugis di Sulawesi. Pemikiran masyarakat Riau-Lingga yang ditonjolkan dalam tuhfat al-Nafis juga merupakan masyarakat yang terpengaruh dengan pemikiran Islam yang kukuh dan teguh. Keadaan ini turut disumbangkan oleh kemunculan ramai tokoh ulama Islam ke kawasan Riau terutamanya di Pulau Penyengat.

Berdasarkan teks Tuhfat al-Nafis, kebanyakan pembesar Riau termasuk sultannya merupakan mereka yang cenderung kepada pemikiran Islam seperti Yamtuan Raja Ali Kelana (Yamtuan Muda terakhir) dan Sultan Abdul Rahman I. Pemikiran Islam para pembesar Riau digambarkan dalam Tuhfat al-Nafis apabila mereka dilihat lebih cenderung kepada aktiviti keilmuan Islam, selain sentiasa mendekatkan diri kepada Allah dan mengingati kematian.


3.0 Estetika dan Kepengarangan dalam Tuhfat Al-Nafis

      3.1 Konsep Estetika

Estetik sebenarnya berasal daripada perkataan aestheist yang merupakan Bahasa Yunani kuno. Aestheist bagi masyarakat Yunani kuno bererti tanggapan. Dalam sudut pandangan sastera, tanggapan yang diertikan secara harfiah ini boleh dimaterai sebagai tanggapan peribadi atau rohaniah seseorang pembaca dalam membaca sesebuah karya. Tanggapan yang diwujudkan dan dipunyai oleh seseorang individu bersifat subjektif. Apabila seseorang individu A menganggap bahawa sudut cerita dari aspek tertentu indah,, individu B tidak semestinya sependapat dan mempunyai tanggapan yang sama dengan individu A. Hal ini demikian kerana, tanggapan keindahan yang dipunyai oleh seseorang individu itu boleh jadi pelbagai kerana sentimen keindahan yang dihayati oleh seseorang itu boleh berlaku dari pelbagai sisi yang berbeza.

 Kepelbagaian atau variasi tanggapan yang memberikan warna terhadap penghayatan seseorang pembaca. Ia sesuai dengan perkara yang diketengahkan oleh Rahman Shaari (2001) iaitu estetika ialah nilai keindahan dalam sesebuah sastera. Nilai yang dimaksudkan oleh beliau berkait rapat dengan perasaan manusia dan bersifat subketif. Oleh hal yang demikian, sesebuah karya dinilai menerusi teknik dan gaya yang mewujudkan nilai estetika. Bahkan Rahman berpendapat bahawa kehadiran isi yang bagus tidak memberikan sebarang jaminan ketertinggian tahap estetik yang dipunyai oleh karya tersebut; melainkan keseimbangan elemen-elemen yang mewujudkan sentimen keindahan tersebut dalam sesebuah karya.

Lazimnya sesebuah karya  disertakan dengan nilai-nilai dan aspek-aspek imaginatif dan kreatif bagi menghasilkan sesebuah sentimen keindahan. Garapan yang disertai dengan elemen imaginatifdan kreatif ini biasanya dilakukan oleh penulis bagi menghasilkan keindahan seni rasa dalam penghayatan sesebuah karya yang menjentik nilai estetik. Aspek seni dan imaginatif ini tidak sekadar meliputi cakupan terhadap penulisan bahkan turut meliputi aspek muzik, lukisan, seni bina dan sebagainya. Oleh hal yang demikian, konsep estetik yang didukung oleh sesebuah teks sastera merujuk kepada aspek keindahan , keseronokan , kegembiraan, dalam penghayatan seseorang pembaca ketika menghayati sesebuah karya.

            3.1.1 Nilai Estetik dalam Tuhfat Al Nafis

Sebagaimana karya agung yang lain, Tuhfat Al-Nafis yang dikarang oleh Raja Ali Haji juga mempunyai nilai estetiknya yang tersendiri. Elemen ini boleh dilihat dari beberapa sisi seperti, seni agama dan seni bahasa. Aspek-aspek ini bersifat subjektif dari aspek penghayatan individu yang berbeza.

                    Seni Agama

Dalam membawa keberlangsungan karya sejarah yang dipunyai oleh Raja Ali Haji, beliau tidak sekadar mengetengahkan satu elemen fakta yang bersifat satu cakupan informasi lampau semata tetapi beliau turut sama secara tidak langsung membawa sentimen keindahan agama secara halus. Sudut pandangan ini memperlihatkan bahawa warna seni sastera yang dilakukan oleh Raja Ali Haji ini mempunyai teknik dan gaya yang pelbagai. Sisian keindahan agama yang disertakan oleh Raja Ali Haji ini mempamerkan bahawa wujud pendedahan secara awal terhadap agama Islam pada zaman tersebut. Malah ia menunjukkan magis sentimen agama yang berkepentingan tidak kira dimana pun seseorang individu itu berada. Nilai tersebut secara tidak langsung membawa penghayatan pembaca terhadap sejarah ini kembali kepada lahiriah dan rohaniah manusia yakni kembali kepada Tuhan.Misalnya :

“Maka ada pagi hari ia berangkat ke pantai melihat kapal datang dari Jeddah,. Maka turunlah orangnya sembahyang di tepi pantai itu dilihatnya seperti yang di dalam mimpinya. Maka raja itu pun menderumkan gajahnya lalu diambilnya orang yang sembahyang itu dibawanya naik ke atas gajahnya, iaitu Syeikh Mahkdum namanya, lalulah dibawanya masuk ke dalam kotanya. Maka belajarlah ia akan ugama Islam. Maka masuk Islam segala orang besar-besarnya dan segala isi negeri Melaka itu. Maka baginda itu pun bergelarkan Sultan Muhammad Syah”
                                                                                                                             (Raja Ali Haji, 1997:4)
Petikan di atas misalnya membawa pembaca kembali kepada maknawi manusia dari sudut pandangan sembahyang. Ia mempamerkan bahawa sejauh mana sulit keadaan atau kesibukan manusia tetapi masih tidak boleh mengetepikan tuntuan agama. Misalnya ia mempamerkan “turunlah orang sembahyang di pantai” meskipun ia tidak dinilai oleh segelintir pembaca sebagai sentimen keindahan. Namun ia sebenarnya mempunyai nilai estetik yang kendiri apabila pendedahan Raja Ali Haji berkenaan agama itu disuntik secara halus melalui penekanan-penekanan kecil terhadap pentingnya agama .Elemen tersebut dalam petikan boleh dinilai dari penggunaan-penggunaan perkataan sembahyang, Jeddah dan Syeikh. Estetik dari sudut pandangan agama ini juga boleh dinilai dari petikan di bawah :

“Syahadan apabila mangkatlah Raja Besar Muda itu maka menggantikan puteranya yang bernama itu maka menggantikan puteranya yang bernama Raja Tengah, Syahadan apabila mangkatlah Raja Tengah itu maka menggantikan kerajaannya puteranya yang bernama Raja Kecil Besar. Syahadan kata sahibul hikayat inilah raja yang adil lagi saksama pada zaman itu, dan ialah Raja Melayu yang mula-mula masuk agama Islam , yang bermimpikan berjumpa hadrat Nabi kita Muhammad salla Allahu ‘alaihi wasallam, yang diajar oleh Rasulullah sallah Allahu ‘alaihi wasallam, dengan mengucap dua kalimat syahadat, iaitu: asyhadu al la ilaha illa’llahu, wa asyhadu anna Muhammadan Rasulu’llahi serta terkejut daripada tidurnya, dilihatnya zakarnya sudat terkatan”
                                                                                                                      (Tuhfat al-Nafis, 1982: 4-5) 


                      Seni Bahasa

Raja Ali Haji turut menyelitkan puisi tradisional dalam Tuhfat Al-Nafis bagi menggarap pelbagai warna sepanjang pengamatan pembaca. Puisi tradisional ini bukan sekadar memberikan keindahan dari sudut sastera tetapi turut mempunyai perkaitaanya tersendiri dengan cerita dan nasihat yang ingin disampaikan. Antara pantun yang terdapat dalam karya agung ini ialah:

Tinggi bukit Sukadana
Termpat bertanama halia padi
Sakitnya muda kena bencana
Sebarang kerja tidak menjadi

Penggunaan pantun ini secara tidak langsung membuatkan pengamatan pembaca terhadap karya yang dihasilkan oleh Raja Ali Haji itu lebih pelbagai. Pemikiran dan keindahan itu tidak terikat sekadar penglibatan satu sisi kefokusan semata tetapi turut sama melibatkan elemen-elemen lain. Elemen bahasa bukan sekadar diselitkan Raja Ali Haji dalam aspek sastera pantun tetapi juga dari aspek retorik.

Retorik merupakan seni penulisan yang mengambil kira keindahan dari cakupan gaya, starategi, bahan dan khalayak. Lazimnya, dalam sesebuah karya diselitkan retorik jenis eksposisi, naratif, deskriptif, penghujahan dan pemujukan. Retorik ini juga boleh dicakupkan sebagai setimen bahasa yang bernilai estetik kena ia merupakan gaya penyampaian yang digarap oleh penulis. Dalam Tuhfat Al-Nafis, retorik yang dapat dikenal pasti ialah retorik jenis pendedahan atau turut dikenali sebagai retorik eksposisi. Penggunaan retorik jenis ini digunakan oleh Raja Ali Haji bagi menyampaikan idea, menginterpeetasi peristiwa, menganalisis masalah dan memberikan definisi. Ia boleh dilihat menerusi retorik pendedahan berikut yang dipetik dari Tuhfat Al-Nafis:

“Syahadan apabila mangkatlah ia menggantikan kerajaanya puteranya bernama Raja Mahmud bergelar Sultan Mahmud Syah. Maka masa kerajaan baginda inilah, ia membunuh saudaranya itu, iaitu yang bernama Raja Zainal, kerana Raja Zainal itu baik parasnya, cantik manis, memberi ghairat segala hati perempuan melihatnya. Dan banyaklah anak-anak orang Melaka berahi akan dia hingga anak isteri orang tiadalah berketentuan mengidah Raja Zainal itu dengan bunga bergubah sirih bersulur. Mana-mana yang perkenan diambilnya dan mana-mana yang tiada berkenan diberikannya pada segala juak-juaknya. Maka cabullah negeri Melaka itu dengan hal demikian.
                Maka menitahkan Sultan Mahmud itu seorang hambanya menikam (saudaranya) Raja Zainal itu malam-malam , pada tempat peraduannya itu. Maka telah mangkatlah Raja Zainal itu digembarkan oleh orangnya dalam negeri itu mengatakan Raja Zainal itu mangkat ditikam pencuri konon adanya”
                                                                                                                     (Tuhfat Al Nafis 1991: 135)
            Dalam sudut pandangan ini nilai estetika iti dinilai menerusi nilai budaya yakni pendedahan yang dilakukan oleh Raja Ali Haji dalam Tuhfat al Nafis dalam mendedahkan masalah sosial yang wujud dalam dunia politik Melaka ketika itu. Sudut pandangan ini mendedahkan Raja Zainal yang menggunakan ketampanannya untuk berfoya-foya dengan perempuan di Melaka serta kisah Raja Mahmud yang kejam dan sanggup membunuh saudaranya Raja Zainal ekoran cemburu dengan kelebihan yang dimiliki oleh Raja Zainal.

Retorik pemujukan juga diguna pakai oleh Raja Ali Haji dalam menjentik elemen estetik bahasa dalam gaya penulisannya. Beliau menggunakanretorik jenis ini  bagi mempengaruhi pemikiran dan keyakinan pembaca terhadap apa yang sedang diketengahkan oleh beliau. Jenis pemujukan ini tidak terbatas terhadap satu jenis sahaja bahkan dalam retorik pemujukan itu sendiri melibatkan pemujukan rasional dan tidak rasional. Pemujukan rasional mencakupi elemen penghujahan, fakta, dan data yang lengkap manakala tidak rasional pula meliptuit emosi. Ia dapat dilihat melalui petikan Tuhfat Al- Nafis seperti yang berikut:

“Maka berkata Pangeran Dapati itu kepada Gusti Jameril, . “Adapun cucuku ini aku hendak (ambil) buat menantu. Cucuku pilihlah anakku yang dua orang itu mana-mana suka cucuku.’’ Maka jawab Guste Jameril “adapun yang seperti kehendak nenda belumlah patik boleh menentukan bermohonlah patik mengadap paduka anak anda Pangeran Emas Seri Negara dahulu.”
                                                                                                                    (Tuhfat Al Nafis, 1991: 322)
            Sudut pandangan petikan diatas menyelitkan unsur retorik penujukan jenis tidak rasional kerana ia melibatkan emosi atau rohaniah pemujukan yang berlaku antara Pengeran Dapati dan Gusti Jameril. Ia ditonjolkan apabila Pangeran Dapati memujuk Gusti Jameril untuk membuat keputusan memilih dua cucunya untuk dijadikan calon siteri buat Gusti Jameril. Lalu, Gusti Jameril meminta izin untuk berjumpa dengan ayahnya sebelum membuat keputusan yang rasmi. Oleh hal yang demikian, garapan yang dilakukan oleh Raja Ali Haji dalam menyuntik elemen estetik sepanjang penghayatan pembaca terhadap karya agung ini disertakan dengan variasa elemen yang menyebabkan penulisan Raja Ali Haji ini mempunyai sentimen keindahan daripada pelbagai sisi seni.


      3.2 Konsep Kepengarangan

Dalam dunia sastera tidak kira sastera yang bersifat moden ataupun bersifat tradisional, estetik dan kepengarangan merupakan dua aspek penting dan berjalan seiring bagi mempengaruhi kedudukan sesebuah teks dan juga seseorang sasterawan.Secara harafiahnya kepengarangan bermaksud penulisan terhadap sesuatu karya. Jika dicungkil maksudnya dengan lebih mendalam, kepengarangan merujuk kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang dalam berkarya.

Selain itu, pengarang atau seniman selalu menitikberatkan teknik atau gaya dalam penulisannya ketika menghasilkan sesebuah karya. Hal ini demikian kerana, dalam sesebuah penghasilan karya sastera, terdapat tiga aspek penting yang mendukung kepada aspek ini. antara aspeknya ialah aspek sifat, sikap dan bakat. Ketiga-tiga aspek inilah yang membantu seseorang pengarang dalam menghasilkan sesebuah karya yang bermutu dan berkualiti. Bukan itu sahaja, pengunaan bahasa dalam kepengarangan seseorang pengarang akan menampilkan penggunakan bahasa yang baik serta teknik pengarangan yang pelbagai untuk menghasilkan sesebuah karya.

Oleh hal yang demikian, satu analisis dijalankan untuk mengupas berkenaan kepengarangan penulisan Raja Ali Haji dalam karyanya terunggulnya iaitu karya TuhfatAl-nafis


       3.2.1 Gaya kepengarangan

                Gaya Penulisan Berunsurkan Keislaman

Raja Ali Haji merupakan seorang pengarang yang tidak asing lagi dalam dunia sastera. Karya yang dihasilkan oleh beliau selalunya berteraskan dan berusurkan agama islam. Perkara ini dapat dilihat melalui karya terunggul beliau seperti Bustan Al-Katibin, Kitab Pengetahuan Bahasa dan juga karya Tuhfat Alnafis. Unsur keislaman ini sangat terpancar dalam karya tuhfat al-nafis . beliau menyentuh unsur keislaman terutamanya kepada golongan pemerintah.

Aspek keislaman yang digunakan dalam karya tuhfat al-nafis adalah disebabkan latar belakang Raja Ali haji yang sangat dekat dengan Agama Islam. Beliau terkenal sebagai seorang yang alim serta mempunyai pengetahuan luas berkenaan dengan dunia keislaman. Oleh sebab inilah tuhfat al-nafis boleh dikatakan sebagai suatu karya yang dihasilkan berdasarkan pengalaman realitinya pada masa dahulu. Sebagai contoh, jika diteliti keseluruhan cerita Tuhfat al-Nafis, beliau banyak menyelitkan unsur keislaman dalam sesebuah karya terutamanya dalam penggunaan kosa kata bahasa arab yang diselitkan dalam naratifnya. Antara bukti utama bahawa beliau banyak memasukkan unsur islam terutama dalam aspek kosa kata arab ialah melalui perkataan terawal yang digunakan iaitu perkataan bismillahir-rahmanir-rahim.Perkataan ini jelas menunjukkan bahawa kalimah bismillah merupakn kalimah yang sangat dekat dengan orang islam.  Bukan itu sahaja, penggunaan kosa kata arab lain yang digunakan oleh Raja Ali Haji dalam Tuhfat Al-nafis boleh dilihat melalui petikan  dibawah.

“Al-bab al-awwal fi silsilatihim. Bermula fasal yang pertama pada menyatakan keturunan raja-raja sebelah melayu dengan diringkaskan perkataannya.”
                                                                                                      (Tuhfat Al-Nafis, 1982:1)

“Syahadan kata sahibul hikayat inilah raja yang adil dan saksama pada zaman itu, dan ialah Raja Melayu yang mula-mula masuk ugama islam, yang bermimpikan berjumpa hadrat Nabi kita Muhammad salla Allahu ‘alaihi wasalam, yang diajar oleh Rasulullah salla Allahu ‘Alaihi wasalam”
                                                                                                                      (Tuhfat Al-Nafis, 1982:5)


“Maka berkata pula Bendahara kepada Yang Dipertuan Muda, Allah! Allah!’
                                                                                                                   (Tuhfat Al-Nafis, 1982:157)

                Teknik naratif

Boleh dikatakan penulisan Raja Ali Haji dalam karya Tuhfat Al-Nafis yang menggunakan unsur naratif.  Beliau lebih terdorong menggunakan teknik naratif dalam penulisannya kali ini mungkin disebabkan oleh pengalaman yang dimiliki oleh beliau. Oleh sebab itulah karya penulisannya lebih bersifat penceritaan raja-raja dari satu generasi ke generasi yang lain. Teknik ini dapat dilihat melalui mukadimah pertama yang ditulis oleh beliau:

“Bi-smillahir-rahmanir-rahim. Maka pada ketika di dalam Hijrah al-Nabi salla Allahu’alaihi wasallam seribu dua ratus delapan puluh dua tahun pada tiga haribulan syaaban yang maha besar dan berbangkitlah hatiku bahawa memperbuat kitab ini yang disimpan dan didalamnya menyatakan salahsilah dan perjalanan dan tawarikh dan segala khabar-khabar dari kisah Raja-raja Mealayu serta Bugis dan kepada Segala anak-anak mereka itu.”                                                                                                                                                  (Tuhfat Al-Nafis, 1982:1)

                Unsur Mitos 

Jika ditinjau semua karya-karya tradisional, pengarang tidak pernah ketinggalan untuk menyelitkan unsur-unsur mitos dalam penulisannya. Begitu jugalah dengan Raja Ali Haji, beliau juga tidak terkecuali menyelitkan unsur mitos dalam penulisannya walaupun unsur mitos yang digunakan tidak keterlaluan. Penggunaan unsur mitos ini kadangkala merupakan gaya yang digunakan oleh pengarang untuk menarik minat pembaca mendekati dengan lebih dekat naratif yang dibaca. Bukan itu sahaja, penggunaan mitos yang digunakan oleh pengarang bertujuan untuk menunjukkan kuasa atau darjat yang dimiliki oleh seseorang. Begitu juga halnya dengan karya Tuhfat Al-nafis, Raja Ali Haji menggunakan unsur mitos untuk menonjolkan darjat yang dimiliki oleh seseorang raja atau pemerintah. Contoh petikan yang menunjukkan penggunaan unsur mitos ialah:

“Syahadan apabila mangkatlah Raja BesarMuda itu maka menggantikan puteranya yang bernama Raja Tengah. Syahadan apabila mangkatlah Raja Tengah itu maka menggantikan kerajaannya puteranya yang bernama Raja Kecil Besar. Syahadan kata sahibul hikayat inilah raja yang adil lagi saksama pada zaman itu, danialah Raja Melayu yang mula-mula masuk ugama Islam, yang bermimpikan berjumpa hadrat Nabikita Muhammad sallaAllahu ‘alaihiwasallam, yang diajar oleh Rasulullah sallaAllahu ‘alaihiwasallam, dengan mengucap dua kalimat syahadat, iaitu: asyhadu al la ilahailla’llahu, waasyhaduanna Muhammadan Rasulu’llahi: serta terkejut daripada tidurnya, dilihatnya zakarnya sudah terkhatan.”
                                                                                                                      (Tuhfat Al-Nafis, 1982 :5)


                Teknik dialog

Walaupun boleh dikatakan teknik kepengarangan yang digunakan oleh Raja Ali Haji dalam karya unggulnya iaitu Tuhfat Al-Nafis banyak menyelitkan teknik naratif, beliau juga tidak ketinggalakn untuk mempelbagaikan corak penulisannya dengan memasukkan unsur-unsur lain karya ini. contohnya teknik dialog. Berdasarkan analisis yang dibuat, Raja Ali Haji turut memasukkan beberapa rangkap dialog bagi memperkayakan jalan ceritanya. Contoh rangkap dialog yang digunakan ialah:

“Syahdan apabila sudah berbayarlah hutang-hutang itu maka Yang Dipertuan Muda pun bertitah dengan air matanya, Cih! Orang kaya apa boleh buat? Sudah jadi darah daging busuk hanyir pun apalah yang hendak dikata lagi? Jikalau sekira-kiranya tidak inilah ketikanya, saya mehlai-balaikan negeri riau ini. Cis ! sampai hatinya memperbuat saya semua anak-anak Bugis sekalian sudah begini pula jadinya,”
                                                                                                    (Tuhfat Al-Nafis, 1982:158)


4.0 Nilai Budaya dan Pegangan Hidup dalam Tuhfat Al-Nafis

      4.1 Konsep Nilai Budaya

Perkataan nilai merujuk kepada darjat, kualiti, mutu dan taraf (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010:1081). Menurut Md Rashid Md Idris et al. (2014:141), nilai juga diistilahkan sebagai ‘al qimah’ dalam bahasa Arab yang merujuk kepada harga yang ditetapkan atau diletakkan pada sesuatu. Ketinggian nilai dan etika  berdasarkan pengaruh agama Islam itu sendiri memberi pengaruh yang sangat besar terhadap akal budi Melayu sehingga kekal pada hari ini seperti buku Tuhfat al Nafis.

Md Rashid Md Idris et al. (2014:125), menyatakan bahawa konsep budaya adalah elemen yang membezakan manusia daripada hidupan lain. Dalam disiplin tersebut, tdak wujud perbezaan makna di antara perkataan ‘budaya’ dengan ‘kebudayaan’. Buddayah merupakan bahasa Sanskrit yang membawa makna budaya yang bererti budi pekerti atau akal. Secara khususnya, hal tersebut berkaitan dengan budi dan akal yang dimiliki oleh manusia.

Budaya juga disebut sebagai culture dalam bahasa Inggeris, yang berasal daripada perkataan Latin, iaitu colore  yang membawa erti menanam atau mengerjakan (Md Rashid Md Idris et al, 2014:126). Hal ini demikian kerana budaya mempunyai hubungan yang erat dengan masyarakat bahkan ia merupakan seseuatu yang diperturunkan daripada satu generasi ke generasi yang seterusnya ataupun ia dikenali juga sebagai organik lampau. Selain itu, budaya juga merujuk kepada keseluruhan pengertian, nilai, norma, ilmu pengetahuan serta struktur kemasyarakatan, keagamaan, penghasilan seni dan intelektual yang membentuk ciri khas bagi sesebuah masyarakat.

Kesimpulannya, konsep nilai budaya sebagai keseluruhan  nilai tentang cara hidup manusia termasuk hasil ciptaan dan pemikiran yang sesuai dengan kehendak rohani dan jasmani yang menjadi amalan untuk kesejahteraan hidup sesuatu kelompok masyarakat. Nilai budaya mencerminkan kesantunan masyarakat dalam menjalani kehidupan seharian sama ada pemerintah mahupun rakyat jelata.

       4.1.1 Budaya Mengembara atau Merantau

                Menghormati Orang Tua

Nilai menghormati orang tua ditunjukkan oleh Opu Dahing Parani semasa baginda ingin pulang ke Siantan untuk melawat anak-anak baginda. Baginda meminta izin dan perkenan ayahanda mentua baginda terlebih dahulu, iaitu Sultan Abdul Jalil sebelum pulang ke Siantan. Setelah mendapat perkenan Sultan Abdul Jalil, barulah baginda bersiap-siap segala alatan perang sebelum berangkat ke sana. Opu Dahing Parani sangat menghormati orang tua, iaitu bapa mentua baginda yakni Sultan Johor pada ketika itu apabila mengutamakan pandangan dan menghormati keputusan Sultan Abdul Jalil sebelum melaksanakan apa-apa perintah kepada rakyat.

“Syahadan adapun Opu Dahing Parani apabila sudah ia beristeri itu, maka ia pun bermohonlah kepada Sultan Abdul Jalil hendak pergi ke Siantan dahulu hendak melihat anak-anaknya sebentar…maka diizinkan oleh Sultan Abdul Jalil, maka ia pun keluarlah dari Johor lalu ia berlayar ke Siantan, tetaplah ia di Siantan bersiap-siap akan alat kelengkapan peperangannya.”       
                                                                                                         (Raja Haji Ahmad et al, 1997:51)

                Meraikan tetamu

Meraikan tetamu merupakan satu nilai yang penting dalam masyarakat Melayu. Mengikut ajaran Islam, tetamu hendaklah dilindungi, dimuliakan dan dilayan dengan sebaik mungkin malah tuan rumah disunatkan berkorban dan tidak mementingkan diri sendiri demi menjaga dan menghormati tetamu. Contoh petikan yang menunjukkan orang Melayu menghormati tetamu seperti di bawah:

“…maka Tuan Bujang itu pun bersama-sama dibawanya. Maka apabila sampai Sultan Lambayang itu ke Johor maka dihormatilah oleh Sultan Abdul Jalil itu, dijamunya makan minum betapa adat istiadat raja-raja berjumpaan.”                                                                                                                                                              (Raja Haji Ahmad et al, 1997:46)
Petikan di atas menunjukkan Sultan Abdul Jalil menghormati tetamu baginda, iaitu Tuan Bujang dan Sultan Lambayang di Johor, baginda mengadakan keraian seperti adat istiadat raja-raja untuk mereka dengan jamuan makan dan minum. Baginda meraikan tetamu dengan meriah dan menghormati mereka sebagai tetamu meskipun mereka tanpa menghantar utusan terlebih dahulu kepada baginda. Baginda mengadakan bersiap yang rapi untuk melayani tetamu.

“…maka apabila sampai ke Siantan maka Opu Dahing Parani pun dinikahkan oleh ayahandanya dengan satu orang Mengkasar yang bernama Nakhoda Alang…maka lalulah berlayar ke Kambuja. Apabila sampai di Kambuja dipermuliakan Raja Kambuja, diberinya rumah dan diperjamunya makan minum betapa adat istiadat anak raja yang besar-besar.”                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  (Raja Haji Ahmad et al, 1997:44)
Petikan di atas menunjukkan Ayahanda Opu Dahing Parani meraikan baginda yang kembali daripada mengembara dengan dinikahkan baginda dengan Nakhoda Alang, iaitu anak orang besat Mengkasar. Kemudian baginda dimuliakan oleh Raja Kambuja dengan diberikan rumah, makan dan minum serta meraikan baginda seperti adat istiadat anak raja yang hebat setelah baginda singgah di Kambuja semasa pelayaran baginda ke sana. Petikan ini menunjukkan orang dahulu atau pemerintah terdahulu sangat menyanjungi dan mengutamakan tetamu yang datang ke negeri mereka sehingga sanggup menikahkan puteri sendiri bahkan mengadakan keraian yang istimewa kepada kerabatnya sebagai tanda menghargai tetamu.


      4.1.2 Budaya Adat Resam

               Berpegang Teguh kepada Adat Resam

Masyarakat Melayu sangat berpegang teguh kepada adat istiadat ataupun adat resam seperti yang dapat dilihat dalam Tuhfat al Nafis. Orang Melayu amat menjaga adat resam termasuk pantang-larang dan adat istiadat yang diwarisi dan diamalkan seperti warna kuning bagi membezakan darjat antara pemerintah dan rakyat. Wujudnya adat resam dan larangan ini jelas menunjukkan bahawa wujudnya perbezaan darjat yang tinggi antara kerabat diraja dengan golongan kebanyakan pada ketika itu. Petikan di bawah menunjukkan nilai berpegang teguh kepada adat resam:

“Syahadan baginda Sultan Muhammad Syah ialah raja Melayu mula-mula meletakkan adat Melayu seperti kekuningan yang tertentu kepada raja jua, melainkan kekuningan itu jika diambilkan baju dan kain dan destar, maka (yang) (tiga) perkara itu boleh. (Dan) demikian lagi larangan juga berbuat rumah beperanginan dan tiang beralas tiada terletak ke tanah dan rumah berpebalaian dan berpelantaran. Dan (jika) perahu larangan juga seperti perahu bertingkap dan berpengadapan. Dan berlarang juga bergelang kaki emas keroncong kepala perak sekalipun tiada dapat orang keluaran memakainya, jika kaya sekalipun (melainkan dengan anugerah raja jua maka boleh. Dan lainnya daripada adat yang tentu kepada raja-raja dan kepadanya) anak raja-raja jua.”                                                                                                                                                                                                                                      (Tuhfat al-Nafis, 1997:4)
Sultan Muhammad Syah merupakan raja Melayu yang pertama meletakkan adat Melayu seperti warna kuning merupakan warna yang dikhaskan untuk golongan diraja, rakyat dilarang sama sekali memakai pakaian yang berwarna kuning, larangan membuat rumah di kawasan berangin, balairung dan berpelantaran sepertimana istana raja. Selain itu larangan terhadap penggunaan perahu bertingkap dan berpengadapan. Rakyat juga dilarang bergelang kaki emas keroncong kepala perak meskipun orang kaya yang dimilikinya melainkan ia anugerah raja kepada rakyat, barulah boleh dipakai gelang tersebut. Setiap adat istiadat yang dibuat adalah bertujuan untuk membezakan darjat antara pemerintah dan rakyat khususnya.

      4.1.3 Budaya Orang Melayu dan Keris

Dalam Tuhfat al-Nafis juga menonjolkan falsafah orang Melayu terhadap keris. Bagi masyarakat Bugis, keris yang terdapat pada masa itu mempunyai pengaruh yang kuat dalam budaya masyarakat Melayu. Pengaruhnya meluas dari Selatan Sulawesi hingga ke Semenanjung Malaysia, Selatan Sumatera dan kepulauan Riau-Lingga terutamanya daripada segi reka bentuk sampir dan hulu keris.

Keris Bugis ditempa pada umumnya berfalsafahkan untuk mempertahankan diri dan pertikaman. Oleh itu, bilah keris yang ditempa lebih tebal dan berat bagi mendapatkan kekuatan dan kekukuhan. Keris Bugis pada kebiasaannya mempunyai corak pamor yang cantik berserta dengan hiasan yang dinamakan tuli-tuli dan batir yang melambangkan status sosial pemiliknya.

      4.1.4 Budaya Berdagang dan Islam

               Berdikari

Nilai berdikari dapat dilihat melalui petikan dibawah tentang orang Bugis yang mencari rezeki dengan menangkap ikan. Ia merupakan pekerjaan yang halal untuk menjamin kelangsungkan hidup. Dengan menangkap ikan, orang Melayu pada masa itu dapat menyara kehidupan daripada melakukan pekerjaan yang tidak berfaedah.

“…orang Bugis Selangor memulai memasang belat mengambil ikan. Maka datanglah suruhan Penghulu Linggi itu minta hasil. Maka jawab Bugis itu, ‘Sehari-hari pada tempat ini tiada diambil hasil, kerana pekerjaanku ini bukannya didalam Linggi, ikan di laut mana-mana rezekiku masuklah ia, dan mana-mana tidak lepaslah ia.”
                                                                                                \         (Raja Haji Ahmad et al, 1997:63)

              Utamakan Akidah Islam

Nilai Islam menjadi asas kepada tamadun Melayu berteraskan nilai agama Islam. Nilai ini meletakkan kehendak dan kewajipan agama sebagai hal yang lebih utama, iaitu tuntutan kepada perintah Allah mengatasi segala-galanya. Pengaruh Islam dipengaruhi oleh kehadiran pedagang Arab kerana kapal dagangan bebas membawa barang dagangannya untuk berlabuh. Jadi mereka berdagang sambil meluaskan pengaruh Islam. Kehadiran pedagang dari luar yang secara tidak langsung menyebarkan pengaruh Islam.

“Maka pada pagi hari ia berangkat ke pantai melihat kapal datang dari Jeddah. Maka turunlah orangnya sembahyang di tepi pantai itu dilihatnya seperti yang di dalam mimpinya. Maka raja itu pun menderumkan gajahnya lalu diambilnya orang yang sembahyang itu dibawanya naik ke atas gajahnya, iaitu Syekh Makhdum namanya, lalulah dibawanya masuk ke dalam kotanya. Maka belajarlah ia akan ugama Islam. Maka masuk Islam segala orang besar-besarnya dan segala isi negeri Melaka itu. Maka baginda itu pun bergelarlah Sultan Muhammad Syah.”
                                                                                                                         (Tuhfat al-Nafis, 1982: 5)
Hal ini dapat digambarkan menerusi petikan di atas apabila pedagang dari Jeddah menunaikan solat di tepi pantai berhampiran pelabuhan sebelum menjalankan jual beli di pelabuhan itu. ini menunjukkan solat merupakan tunjang agama kepada setiap pekerjaan. Dengan menunaikannya terlebih dahulu, maka urusan pekerjaan akan lebih dipermudahkan dengan izin Allah.


4.2 Konsep Pandangan Hidup

Syed Naquib al-Attas (1972), pandangan hidup mestilah bersumberkan Islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat. Tujuannya adlah untuk menanggapi sesuatu berkaitan Tuhan, manusia dan alam. Orang Melayu dahulu menghasilkan idea berdasarkan sumber alam, maka lahirlah karya yang menyelitkan pemikiran Islam berasaskan al Quran dan as Sunnah. Awang Sariyan (2010) dalam Karya Agung Melayu (2014), kejelasan wujudnya fahaman falsafah yang berkaitan ontologi (Pencipta dan yang dicipta) dan aksiologi (teori dan asas nilai) terpapar dalam karya ulama, pemikir dan pujangga Melayu.

       4.2.1 Pandangan Hidup Terhadap Islam

Menurut catatan China, pedagang-pedagang Islam sudah ada di kawasan perairan Melayu semenjak pertengahan abad ke-7 lagi. Ramai ahli sejarah bersetuju bahawa agama Islam telah diperkenalkan di Nusantara melalui perdagangan. Peranan pedagang Islam terutama pada zaman permulaan Islam di Nusantara amat penting sekali. Para pedagang dari Arab, India, dan Parsi telah menumpukan kegiatan perdagangan di rantau ini semenjak abad ke-8 atau ke-9 lagi. Antara barangan tersebut ialah lada, rempah, kemenyan dan terutamanya kapur barus. Khusus tentang kapur barus, ia pernah dianggap sebagai punca yang membawa orang-orang Arab ke Nusantara sejak awal lagi. Barang-barang ini bukan sahaja dikehendaki oleh orang-orang Arab bahkan juga orang-orang Barat. Sebenarnya, matlamat utama kedatangan pedang-pedagang adalah untuk menyebarkan agama Islam ke Nusantara.

            Syed Muhammad Naquib Al-Attas (1972), menyatakan bahawa, pandangan hidup mestilah pandangan yang bersumberkan Islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat. Pada bahagian ini pengkaji akan memerihalkan tentang pandangan dan pegangan hidup masyarkat ketika itu iaitu pandangan dan pegangan hidup terhadap Islam. Buku Tuhfat al-Nafis hasil karya Raja Ali Haji turut menyentuh tentang kedatangan Islam ke tanah Melayu. Melalui perkara inilah dapat diliihat pandangan hidup terhadap Islam dalam kalangan masyarakat ketika itu. Raja digambarkan golongan pertama yang memeluk Islam. Apabila unsur-unsur keislaman itu wujud dalam sesebuah karya agung itu, secara tidak langsung memaparkan kepada pembaca akan pengaruh agama Islam mula wujud dan seterusnya mempengaruhi penulisan pada ketika itu. Pengarang menyatakan Raja Kecil Besar adalah raja Melayu yang pertama memeluk agama Islam dan digambarkan Raja Kecil Besar mendapat hidayah ketika dalam tidur dan apabila bangun dari tidur baginda mendapati zakarnya telah dikhatankan.

“Syahadan apabila mangkatlah Raja Besar Muda itu maka menggantikan puteranya yang bernama Raja Tengah. Syahadan apabila mangkatlah Raja Tengah itu maka menggantikan kerajaannya puteranya yang bernama Raja Kecil Besar. Syahadan kata sahibul hikayat inilah raja yang adil lagi saksama pada zaman itu, dan ialah Raja Melayu yang mula-mula masuk ugama Islam, yang bermimpikan berjumpa hadrat Nabi kita Muhammad salla Allahu ‘alaihi wasallam, yang diajar oleh Rasulullah salla Allahu ‘alaihi wasallam, dengan mengucap dua kalimat syahadat, iaitu: asyhadu al la ilaha illa’llahu, wa asyhadu anna Muhammadan Rasulu’llahi: serta terkejut daripada tidurnya, dilihatnya zakarnya sudah terkhatan.”
                                                                                                                      (Tuhfat al-Nafis, 1982: 4-5)
            Selain itu juga, penyebaran dan pengaruh Islam turut dipengaruhi oleh kehadiran pedagang-pedagang luar seperti dari negara Arab. Pada waktu dahulu, kapal-kapal dagangan bebas membawa barang-barang dagangannya dan berlabuh di pelabuhan yang ada. Kesempatan berdagang inilah digunakan oleh pedagang untuk melebar luaskan pengaruh atau fahaman mereka. Kehadiran pedagang dari luar yang secara tidak langsung melebar luaskan pengaruh Islam turut diselitkan oleh pengarang dalam Tuhfat al-Nafis. Misalnya:

“Maka pada pagi hari ia berangkat ke pantai melihat kapal datang dari Jeddah. Maka turunlah orangnya sembahyang di tepi pantai itu dilihatnya seperti yang di dalam mimpinya. Maka raja itu pun menderumkan gajahnya lalu diambilnya orang yang sembahyang itu dibawanya naik ke atas gajahnya, iaitu Syekh Makhdum namanya, lalulah dibawanya masuk ke dalam kotanya. Maka belajarlah ia akan ugama Islam. Maka masuk Islam segala orang besar-besarnya dan segala isi negeri Melaka itu. Maka baginda itu pun bergelarlah Sultan Muhammad Syah.” 
                                                                                                                        (Tuhfat al-Nafis, 1982: 5)
            Petikan di atas menunjukkan kepada pembaca bagaimana permulaan agama Islam masuk ke Alam Melayu dan seterusnya tersebar luas. Pembaca juga dapat mengetahui bahawa pada mulanya agama Islam berkembang dalam golongan atasan atau istana dan barulah merebak kepada rakyat tempatan. Di sinilah peranan pengarang dapat dilihat dalam menyampaikan maklumat akan kehadiran agama Islam melalui karya Tuhfat al-Nafis.

            Pandangan yang jelas tentang Islam dapat dilihat dalam pemerintahan. Pemerintah, iaitu raja atau sultan bertindak membanteras golongan yang membawa ajaran sesat. Pada zaman pemerintahan Sultan Mahmud di negeri Lingga, telah muncul seorang lebai dari Minangkabau, iaitu Lebai Tamat. Pada mulanya Sultan Mahmud menerima kehadiran lebai itu kerana menganggap lebai tersebut akan menyampaikan ajaran Islam.

“…maka datang seorang lebai orang Minangkabau ke negeri Lingga, namanya Lebai Tamat. Maka mengaku dirinya orang alim pada ilmu hakikat mengajarlah ia akan sesetengah orang Lingga akan ilmu hakikat, dinamakan ilmunya itu ‘Isa’ konon, dan banyaklah perkataan syathiyat, hingga akhir-akhirnya pekerjaannya jatuhlah seperti i’tiqad mulhid mengaku dirinya Allah taala. Maka banyaklah murid mengikut i’tiqad…”
                                                                                                                    (Tuhfat al-Nafis, 1982: 261)
          Namun, pada ketika itu Sultan Mahmud tidak mengetahui akan perkara tersebut berlaku dalam negerinya. Pegawai-pegawai negeri Lingga telah menyampaikan masalah tersebut pada adinda Sultan Mahmud, iaitu Yang Dipertuan Muda Raja Jaafar.

“…datanglah segala pegawai-pegawai negeri Lingga itu memaklumkan kepada Yang Dipertuan Muda, maka murkalah Yang Dipertuan Muda. Maka lalu Lebai Tamat itu dengan segala murid-muridnya ditaubatkan serta ditakzir digondolkan kepalanya. Kemudian daripada itu, maka lebai itu pun keluarlah dari Lingga…”   
                                                                                                                     (Tuhfat al-Nafis, 1982: 261)
      Perkara tersebut tidak berhenti di situ sahaja, Lebai Tamat telah pergi ke Lampung dan membawa ajaran sesat yang sama. Perkara tersebut telah dapat dihidu oleh Sultan Mahmud lalu baginda mengarahkan adindanya Yang Dipertuan Muda Raja Jaafar membunuh lebai tersebut dengan mengadakan perancangan yang strategik.

“Maka sampailah khabar itu kepada Sultan Mahmud, maka bertambah-tambah murka baginda itu akan lebai itu. Maka lalu baginda berkirim surat kepada paduka adinda Yang Dipertuan Muda Raja Jaafar minta bunuh juga Lebai Tamat itu.”
                                                                                                                     (Tuhfat al-Nafis, 1982: 262)
        Raja Jaafar telah mengikut perancangan yang dilakukan oleh Sultan Mahmud untuk menangkap Lebai Tamat dan menjatuhkan hukuman bunuh kerana menyebarkan ajaran songsang di serata tempat.

“Maka apabila hampir ke darat maka ditangkaplah oleh orang yang disuruh Yang Dipertuan Muda itu lalu diikat dan didepangkan tangannya. Kemudian lalulah disuruh bunuh dikerat kepalanya dikirimkan kepada Sultan Mahmud di Lingga. Maka habislah kisah Lebai Tamat yang tersebut itui intiha.”
                                                                                                                     (Tuhfat al-Nafis, 1982: 263)
        Sistem pemerintahan pada ketika itu amat mementingkan pegangan agama. Hal ini dapat dilihat bagaimana Sultan Mahmud dan Yang Dipertuan Muda berusaha untuk membanteras kegiatan ajaran sesat dan bagaimana tindakan yang diambil bagi menangani masalah tersebut. Baginda pada mulanya menggunakan cara yang lembut dengan meminta golongan tersebut bertaubat dan keluar dari negeri Lingga akan tetapi golongan tersebut masih meneruskan kegiatan seperti itu di tempat lain dan akhirnya baginda telah mengambil tindakan yang sewajarnya iaitu menjatuhkan hukuman bunuh kepada pembawa ajaran sesat tersebut. Jelaslah bahawa, di sinilah menunjukkan pandangan hidup tentang Islam.

            Pandangan hidup terhadap Islam juga dapat dilihat di sini melalui raja yang tidak mementingkan darjat. Islam amat mementingkan seorang raja yang berjiwa rakyat, iaitu raja yang adil dan saksama serta mempunyai etika yang tinggi. Raja yang berjiwa rakyat merupakan raja yang sangat dihormati dan disayangi oleh rakyat jelata. Hal ini demikian kerana, raja yang merupakan golongan yang mempunyai darjat yang tinggi sanggup melupakan darjatnya dan ‘turun padang’ melihat kehidupan yang dilalui rakyatnya. Islam amat mementingkan perkara ini. Dalam agama Islam,  setiap manusia adalah sama, yang membezakan mereka ialah darjat taqwa disisi Allah S.W.T:

“Wahai manusia sungguh kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seornag perempuan, kemudian kami jadikan kamu berbngsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh yang paling mulia diantara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sungguh Allah Maha Mengetahui Maha Teliti.”
                                                                                         (Surah Al-Hujurat, 50:13)
            Raja yang berjiwa rakyat ini ditonjolkan dalam karya Tuhfat al-Nafis yang dikarang oleh Raja Ali Haji. Contohnya adalah seperti berikut:

“Syahadan apabila mangkatlah Sultan Mansur Shah ini maka menggantikan kerajaannya puteranya Sultan Alauddin Riayat Syah. Adalah baginda itu sangat suka mengawali negeri pergi sambang malam dengan dirinya sendiri, dan beberapa kali ia membunuh penyamun dan pencuri dengan tangannya sendiri dan menghukumkan dengan adil dan bencikan orang yang jahat-jahat serta memeliharakan harta benda orang.”
                                                                                                                       (Tuhfat al-Nafis, 1982: 7)
            Pengarang memaparkan kepada pembaca akan sikap seorang raja pada ketika itu yang suka melakukan kerja-kerja menjaga keselamatan rakyat tanpa bantuan orang lain.

            Selain itu, pandangan terhadap Islam dizahirkan dengan keadilan. Pengarang turut menyelitkan corak pemerintahan yang dibawa pada ketika itu merupakan corak pemerintahan yang adil yang diterajui oleh Sultan Alauddin Riayat Syah yang digambarkan oleh pengarang sebagai raja yang berjiwa rakyat dan mempunyai etika atau tingkah laku yang baik dan seharusnya dicontohi oleh pemimpin pada zaman sekarang yang mengutamakan rakyat daripada kepentingan peribadi. Keadilan merupakan perkara yang amat perlu dititikberatkan oleh orang Islam terutamanya golongan pemerintah. Dalam Al-Quran Allah menyebut:

“Sungguh Allah menyuruhmu menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan apabila kamu menetapkan hokum diantara manusia, hendaknya kamu menetapkannya dengan adil. Sungguh Allah sebaik-baik yang memberi pengajaran kepadamu. Sungguh Allah Maha Mendengar Maha Melihat.”
                                                                                                                             (Surah An-Nisa’, 4:58)
            Keadilan digambarkan dalam Tuhfat al-Nafis dengan jelas ketika Sultan Mahmud menjatuhkan hukuman kepada anakandanya sendiri dengan cara meracuni anakandanya. Hal tersebut berlaku demikian kerana anaknya suka menindas golongan tua dan golongan besar. Di sinilah menunjukkan falsafah ‘biar mati anak, jangan mati adat’. Adat di situ bukannya bererti norma masyarakat ketika itu, adat bermakna hukum-hakam yang telah ditetapkan dalam Islam iaitu seseorang yang zalim perlu dihukum dan diadili.

“Maka itu Sultan Pahang bernam Sultan Mansur Syah kerabat baginda itu juga. Maka tiada beberapa lama di Pahang pindahlah pula ia ke Johor, lalu membuat negeri di Johor. Syahadan puteranya Sultan Ahmad itu murah perangainya, akan tetapi tidak suka akan orang tua-tua serta dihina-hinakannya segala orang besar-besar, serta dilakukannya pekerjaan-pekerjaan yang bukan-bukan patut atas orang tua-tua dan orang besar-besar itu. Maka Sultan Mahmud pun murka lalu diracunnya puteranya itu, maka mangkatlah Sultan Ahmad Syah itu. Maka jadilah enam keturunan Raja-raja Melayu kerajaan di dalam negeri Melaka.”                                                                                                                                                                                                                           (Tuhfat al-Nafis, 1982: 8-9)
            Melalui petikan di atas, pengarang ingin pembaca berfikir bahawa hukum dan keadilan itu mengatasi segalanya. Tidak dikira raja atau rakyat, semua tidak terlepas daripada hukuman dan mesti dihukum dengan adil. Petikan ini menunjukkan perbezaan antara dua kerabat diraja yang memiliki sikap atau etika yang berbeza dan pengarang menunjukkan bagaimana penerimaan orang lain terhadap sikap yang dibawa oleh seseorang individu itu.

       4.2.2 Pandangan Hidup terhadap Adat Istiadat

Adat merupakan peraturan yang sudah diamalkan turun-temurun dalam sesebuah masyarakat sehingga menjadi hukum yang harus dipatuhi. Perkataan adat berasal daripada bahasa Arab bermaksud kebiasaan. Kedatangan Islam ke Alam Melayu membawa konsep ini dengan makna yang lebih luas dan mendalam sehingga merangkumi keseluruhan cara hidup yang kini ditakrif sebagai kebudayaan, undang-undang, sistem masyarakat, upacara, dan segala kebiasaan yang sering dilakukan, seperti cara makan atau cara duduk.

            Selain itu juga adat istiadat merupakan bahagian adat yang mengatur segala macam upacara dan kegiatan suci yang perlu menerima penghormatan awam. Adat istiadat berlaku kerana diamalkan dan dijaga sebaiknya. Jika ditinggalkan, adat istiadat akan pupus. Namun adat istiadat juga tertakluk pada prinsip perubahan melalui muafakat dan perundingan ataupun kesan pengaruh dari luar. Ini banyak kelihatan dalam peringkat upacara edaran hidup manusia. Pengarang Tuhfat al-Nafis, iaitu Raja Ali Haji turut menyelitkan akan kemunculan adat-adat Melayu pada ketika itu. Beliau menyatakan bahawa, Sultan Muhammad Syah merupakan raja Melayu yang pertama memperkenalkan adat-adat dalam masyarakat Melayu.

“Syahadan baginda Sultan Muhammad Syah inilah Raja Melayu mula-mula meletakkan adat-adat Melayu seperti kekuningan yang tertentu kepada raja jua, melainkan kekuningan itu jika diambilkan baju dan kain dan destar maka tiga perkara itu boleh. Dan demikian lagi larangan membuat rumah beperangin dan tiang beralas tidak terletak ke tanah dan rumah berpebalaian dan berpelantaran. Dan perahu larangan juga seperti perahu bertingkap dan berpengadapan. Dan berlarang juga bergelang kaki emas keroncong kepala perak sekalipun tiada dapat orang keluaran memakainya, jika kaya sekalipun melainkan dengan anugerah raja jua maka boleh. Dan lainnya daripada adat yang tentu kepada raja-raja dan kepada anak-anak raja jua. Dan jika mengadap raja di balairung, jika Raja Muda duduklah di seri balai, demikian lagi Bendahara dan Temenggung dan Indera Bungsu dan segala menteri-menteri daripada raja-raja di seri balailah kedudukannya. Dan lagi beberapa adat istiadat yang tersebut pada siarah yang panjang-panjang.”
                                                                                                                         (Tuhfat al-Nafis, 1982: 5)
            Petikan di atas menunjukkan kepada pembaca akan punca tercetusnya adat istiadat dalam golongan diraja seperti penggunaan warna kuning yang dikhususkan untuk golongan diraja sahaja dan penggunaan balairung dan seri balai ketika mengadap sultan dan raja muda. Barangsiapa yang memakai pakaian yang berwarna kuning seperti raja, akan terkena tulah. Apa yang hendak disampaikan oleh pengarang adalah supaya pembaca melihat dan mengetahui akan adat istiadat dan seterusnya memberi gambaran bahawa terdapat keistimewaan tersendiri bagi golongan atasan atau raja pada ketika itu.


5.0 Nilai Ilmu dalam Tuhfat Al-Nafis

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), perkataan nilai merujuk kepada darjat, kualiti, mutu, dan taraf. Mohd Rashid Md. Idris (2011), mendefinisikan nilai kepada tiga konteks utama, iaitu sebagai sifat bagi menyatakan kepentingan atau manfaat sesuatu objek, menyataka kadar harga atau markah sesuatu objek berbentuk kuantiti dan sebagai ukuran atau piawai kepada sesuatu kelakuan manusia. Mohd Rashid Md. Idris dan rakan-rakan (2014), juga mengistilahkan nilai sebagai ‘al-qaimah’ dalam bahasa Arab yang merujuk kepada harga yang ditetapkan atau diletakkan kepada sesuatu. Dapat disimpulkan bahawa istilah nilai merujuk kepada sesuatu yang mempunyai harga yang tinggi terhadap sesuatu perkara.

            Membincangkan konsep ilmu pula, Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), menyatakan bahawa ilmu merupakan pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain. Menurut Mohd Rashid Md Idris dan rakan-rakan (2014), ilmu adalah hal yang berkaitan kerana pemerolehan ilmu itu dan usaha kita menyebarkannya kepada orang lain dalam pelbagai bentuk maklumat. Melalui definisi-definisi di atas, dapar dirumuskan bahawa ilm merujuk kepada pengetahuan terhadap sesuatu perkara atau maklumat yang boleh diperolehi dan disebarkan melalui pelbagai cara.

Kesimpulannya, nilai ilmu merujuk kepada kualiti atau mutu pengetahuan yang ada kepada seseorang individu atau sesebuah masyarakat. Jika dikaitkan dengan karya agung yang dikaji, iaitu Tuhfat Al-Nafis, nilai ilmu ini merujuk kepada pengetahuan masyarakat mengenai sesuatu perkara, contohnya ilmu firasat, ilmu perdukunan, ilmu keagamaan dan sebagainya. Setelah dianalisis, terdapat beberapa nilai ilmu yang ditonjolkan oleh pengarang mengenai pengetahuan masyarakat pada masa itu. Antara nilai ilmu yang diketengahkan ialah, ‘ilmu keagamaan’, ‘ilmu pelayaran’, ‘ilmu peperangan’, ‘ilmu firasat’, dan ‘ilmu perdagangan’. 

       5.1 Ilmu Keagamaan 

Konsep agama menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), membawa pengertian kepercayaan kepada Tuhan dan sifat serta kekuasaan Tuhan dan penerimaan ajaran dan perintah-Nya. Berteraskan Islam, Ilmu Agama atau Ilmu Syar’I adalah Ilmu yang Allah turunkan kepada Nabi-Nya berupa bukti-bukti dan petunjuk yang ada dalam Al-Quran dan Sunnah Rasullah SAW. Kesimpulannya ilmu agama ialah pengetahuan tentang kepercayaan, sistem budaya, dan pandangan dunia yang menghubungkan manusia dengan Maha Pencipta
.
            Dalam karya Tuhfat Al-Nafis, nilai ilmu keagamaan ini banyak ditonjolkan melalui pengetahuan agama golongan pemerintah. Petikan dibawah membuktikan bahawa golongan pemerintah pada zaman tersebut sudah menunjukkan bahawa mereka mempunyai ilmu dalam keagamaan yang baik. Hal ini dapat dibuktikan melalui petikan tersebut :

              Setelah itu waktu haji pun sampailah. Maka Raja Ahmad pun hajilah dan umrahlah dan wukuflah di Arafah bersama-sama segala haji yang dating daripada sekeliling dunia daripada orang Islam. Dan tawaflah dan sa’ilah, kemudian daripada melontar jumrat di Mina, maka masuklah ke dalam Mekkah dan tahlillah serta memakai serban…”
                                                                                                                                   (Tuhfat Al-Nafis, 1982 : 303)
            Petikan di atas memberitahu bahawa golongan pemerintah pada waktu itu, iaitu raja Ahmad sudah mengetahui tentang ilmu untuk mengerjakan haji. Hal ini bermaksud, mereka telah mempelajari tentang ilmu agama Islam secara mendalamnya sehingga mampu menunaikan rukun haji dengan baik. Para pemerintah pada zaman tersebut mempelajari tentang ilmu agama melalui pedagang-pedagang atau ulama-ulama daripada tanah Arab yang majoritinya beragama Islam yang datang ke Tanah Melayu untuk berdagang. Buktinya :

          “Maka pada pagi hari ia berangkat ke pantai melihat kapal datang dari Jeddah. Maka turun orangnya sembahyang di tepi pantai itu dilihatnya seperti yang di dalam mimpinya. Maka raja itupun menderumkan gajahnya lalu diambilnya orang yang sembahyang itu dibawa naik ke atas gajahnya, iaitu Syekh Makhdum namanya, lalulah dibawanya masuk ke dalam kotanya. Maka belajarlah ia akan ugama Islam…”
                                                                                                                           (Tuhfat Al-Nafis, 1982 : 5) 
Petikan di atas menunjukkan cara golongan pemerintah memdapatkan atau mempelajari ilmu agama Islam. Jelaslah bahawa, masyarakat pada zaman tersebut sudah mempunyai nilia ilmu keagamaan yang tinggi hasil pembelajaran daripada ulama daripada golongan pedagang.


       5.2 Ilmu Pelayaran

Ilmu pelayaran ialah ilmu pengetahuan yang mengajarkan cara untuk melayarkan kapal dari satu tempat ke tempat yang lain dengan aman dan ekonomis. Masyarakat Melayu sebelum mengalami dunia pemodenan sangat bergantung kepada jalan laut sebagai alat perhubungan. Oleh sebab itu, mereka sangat mahir dalam proses mengendalikan kapal. Buktinya dapat diperhatikan melalui petikan tersebut :

Maka tiada berapa lamanya maka lalu ia hendak belayar pula mengembara. Maka lalulah diberi oleh saudaranya sebuah pencalang, cukup dengan modalnya serta alat senjatanya. Maka belayarlah dari Betawi lalu ke Siantan.”
                                                                                                                      (Tuhfat Al-Nafis, 1982, 51)

Hal ini membuktikan bahawa masyarakat sangat arif tentang ilmu pelayaran. Hal ini demikian kerana, mereka telah menyediakan segala kelengkapan yang cukup sebelum memulakan pelayaran. Aktiviti perdagangan pada waktu tersebut juga perlu melalui proses pelayaran. Hal ini dibuktikan dengan kewujudan pelabuhan-pelabuhan besar seperti yang terdapat di Riau dan Johor pada waktu tersebut, malah umat Islam pada waktu tersebut yang pergi menunaikan haji juga menggunakan kapal sebagai pengangkutan utama mereka.

5.3 Ilmu Peperangan 

Merujuk Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), peperangan ialah perkelahian pertempuran dengan menggunakan senjata antara dua belah pihak. Ilmu peperangan ini sangat penting dalam proses meluaskan jajahan takhluk seperti yang dilakukan oleh Belanda, Portugis, Acheh dan sebagainya. Ilmu peperangan merangkumi segala kelengkapan, strategi dan taktik sebelum menghadapi peperangan. Petikan di bawah membuktikan masyarakat pada zaman tersebut sudah memiliki ilmu peperangan yang tinggi.
          Alkisah maka tersebutlah perkataan Opu Kelana Jaya Putera dan saudaranya di dalam negeri Selangor. Maka bersiaplah ia akan kelengkapan perang, ada kira-kira tiga puluh buah gurab yang tahan menanggung meriam serta dicukupkannya dengan ubat pelurunya, serta bersedia beberapa kodi senapang dan pemburas apa lagi terakul…”
                                                                                                                                 (Tuhfat Al-Nafis, 1982 : 76)
            Antara strategi dalam peperangan yang dilakukan oleh pemerintah Johor pada abad ke-16, adalah memberi bantuan kepada Belanda untuk menyingkirkan Portugis di Melaka. Sebagai balasannya, Belanda telah membuat perjanjian keistimewaan perdagangan kepada Johor malah mendapat memberi perlindungan kepada Johor daripada serangan Acheh. Hal ini membuktikan pemerintah pada abad tersebut sudah mempunyai ilmu peperangan yang tinggi bagi menjamin kemakmuran negerinya.
5.4 Ilmu Firasat
Ilmu firasat merupakan pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka, badan dan lain-lain untuk mengetahui kelakuan atau nasib orang. Dalam Tuhfat Al-Nafis, ilmu firasat ini diperolehi melalui mimpi. Sebagi buktinya, petikan di bawah menunjukkan nilai ilmu firasat yang diperoleh oleh golongan pemerintah pada ketika itu.
          “… Apabila sudah siap maka muafakatlah ia hendak masuk ke negeri Johor dan Melaka mengembara pada sebelah tanah itu, kerana ia sudah mendapat alamat tatkala masa hendak ia semua keluar daripada tanah Bugis itu : iaitu Opu Dahing Menambun ada bermimpit akan zakar saudaranya Opu Dahing Cellak itu menjulur jadi naga. Adalah kepalanya mengadap ke sebelah pihak barat Johor. Maka ditakbirkan orang, anak cucunya akan mendapat kerajaan di sebelah Johor dan Riau yang berpanjangan masanya…”
                                                                                                                                 (Tuhfat Al-Nafis, 1982 : 52-53)
     Pernyataan di atas menceritakan pengembaraan anak-anak Bugis ke tanah Melayu adalah didorong oleh firasat yang diperoleh daripada mimpi, mereka akan menjadi pemerintah yang berpanjangan di negeri Johor dan Riau. Oleh itu, jelaslah bahawa, Raja Ali Haji menonjolkan kelebihan golongan pemerintah terutamanya daripada golongan pemerintah Bugis sehingga mempunyai ilmu firasat sebelum melakukan apa-apa tindakan. 

5.5 Nilai Ilmu Perdagangan
Perdagangan merujuk kepada perihal berdagang, urusan ber­niaga, perniagaan biasanya antara negara-negara (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010). Raja Ali Haji dalam Tuhfat Al-Nafis banyak menonjolkan perihal perdagangan dalam penulisannya.
          “Syahadan pada masa inilah Yang Dipertuan Muda Opu Dahing Cellak menyuruh Punggawa Tarum dan Penghulu J-n-d-w-a-n mengambil benih gambir di sebelah tanah Pulau Perca dibawa ke Riau memulai bertanam gambir. Maka bertanamlah segala bugis-bugis dan Melayu membuat beberapa ratus ladang gambir… Maka apabila jadilah gambir itu mangkin ramailah negeri riau kerana segala dagang-dagang itu berpalu-palu dagangannya itu dengan gambir…”
                                                                                                                                      (Tuhfat Al-Nafis, 1982 : 122)
      Petikan di atas menunjukkan kepandaian golongan pemerintah mengenai ilmu perdagangan. Pemerintah mengetahui strategi untuk menjadikan negeri itu sebagai pusat perdagangan yang maju. Sebagai, tanaman gambir mampu menjadi bahan mentah yang sangat diperlukan dan laku dalam perdagangan. Hal ini membuktikan, bahawa golongan masyarakat pada masa itu sangat arif tentang ilmu perdagangan.
     Kesimpulannya, nilai-nilai ilmu ini telah menunjukkan ketinggian ilmu pengetahuan yang dimiliki oleh masyarakat pada zaman dahulu yang ditonjolkan oleh Raja Ali Haji dalam karyanya Tuhfat Al-Nafis. Nilai ilmu ini telah diwarisi daripada generasi kepada generasi hingga kini namun telah mengalami proses pemodenan. Asasnya, nilai-ilmu ini menjadi pemangkin dalam pembangunan Negara pada hari ini khususnya dalam bidang ekonomi.

6.0 Kesimpulan

Kesimpulannya, buku Tuhfat Al-Nafis adalah karya yang bersifat hitoriografi yang memaparkan sejarah kerajaan bugis yang terdapat di Johor. Pengarang yang merupakan orang bugis dilihat sangat bias dalam penulisannya, sehingga semua benda yang ada di alam Melayu ini ingin dikatakan berasal daripada Bugis. Namun begitu, di dalam karya ini ditonjolkan nilai, nilai budaya, pandangan hidup dan suasana masyarakat pada ketika itu. Namun begitu, nilai-nilai dan pandangan hidup tersebut tidaklah dinyatakan dengan jelas, melainkan perlu satu pengkajian untuk mengenal pasti hal-hal tersebut.

            Raja Ali Haji boleh dikatakan sebagai seorang tokoh karya agung yang telah banyak berjasa kepada dunia penulisan. Beliau telah menulis banyak karya dalam pelbagai bidang seperti bidang keagamaan, kesusasteraan, bahasa, Sejarah dan ketatanegaraan. Selain Tuhfat Al-Nafis, beliau juga menulis karya yang bertajuk, Bustan Al-Katibin, Salsilah Melayu-Bugis, Kitab Pengetahuan Bahasa dan pelbagai lagi. pelbagai lagguasaan beliau dalam pelbagai bidang ini adalah akibat daripada usaha beliau sendiri yang menuntut ilmu tanpa rasa jemu.

            Sebagai kesimpulannya, karya yang telah dihasilkan oleh Raja Ali Haji adalah berasaskan ilmu pengetahuan yang diperoleh sejak kecil. Kitab-kitab beliau sangat sesuai dijadikan panduan dan iktibar oleh masyarakat masa ini dalam menjalani kehidupan seharian.  Diharapkan agar semua karya Raja Ali Haji yang bagus seperti ini dipelihara dan boleh dijadikan bahan rujukan kepada generasi akan datang.


Rujukan

Kamus Dewan Edisi Keempat, (2010). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Rashid Md Idris, (2011). Nilai Melayu dalam Pantun. Perak : Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Mohd Rashid Md Idris dan rakan-rakan (2014). Karya Agung Melayu. Tanjung Malim, Perak: Universiti Pendidkan Sultan Idris.
Raja Haji Ahmad dan Raja Ali Haji, (1997). Tuhfat Al-Nafis. Shah Alam, Selangor: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Syed Muhammad Naquib Al-Attas, (1972). Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu.
            Kuala Lumpur: Universiti Kebangsaan Malaysia.

Virginia Matheson, (1982). Tuhfat Al-Nafis Raja Haji Ahmad dan Raja Ali Haji. Kuala Lumpur : Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Virginia Matheson, (1991). Tuhafat Al-Nafis: Sejarah Melayu-Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
_________(2007). Al-Quran dan Terjemahannya. Kuala Lumpur: Pustaka Darul Iman Sdn. Bhd.
Hazman Azhar, (2013). Wacana Karya-karya Agung. Dipetik pada: Mac 29, 2015. Daripada laman web:
http://www.scribd.com/doc/140534760/Nota-SJH3102-Bab-3-Keunikan-Karya-Agung#scribd.

No comments:

Post a Comment